[Uwaga!] Doktoranci – ważne terminy, Ustawa 2.0 [aktualizacja nr 1]

Tzw. „Ustawa 2.0” (Ustawa  z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce) wchodzi w życie 1.10.2018 r., jednak jej rozwiązania wdrażane będą sukcesywnie w kolejnych latach

  • Kształcenie doktorantów w szkole doktorskiej będzie możliwe od roku akademickiego 2019/2020.
  • Dla dwóch trybów aktualne pozostaje przygotowanie rozprawy doktorskiej z tzw. „wolnej stopy” (eksternistycznie).
  • Osoby, które rozpoczęły studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020 i ubiegają się o nadanie stopnia doktora na zasadach określonych w Ustawie 2.0 (tj. wszczęcie przewodu począwszy od 1.10.2019 r.), postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora wszczynają poprzez złożenie wniosku o wyznaczenie promotora lub promotorów, a efekty znajomość języka obcego potwierdza się na zasadach dotychczasowych).

Przewody doktorskie

Przewody doktorskie wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie „Ustawy 2.0″ (tj. przed 1.10.2018 r.), są przeprowadzane na zasadach dotychczasowych, z tym że, jeżeli nadanie stopnia doktora nastąpi po dniu 30 kwietnia 2019 r., stopień nadaje się w „nowych” dziedzinach i dyscyplinach (por. Projekt z dnia 31 lipca 2018 r. Rozporządzenia MNiSW z dnia … 2018 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych (opiniowanie projektu do 31.08.2018 r.) Przewody doktorskie niezakończone do 31.12.2021 r. umarza lub zamyka się.

W okresie od 1.10.2018 r. do 30.04.2019 r. przewody doktorskie wszczyna się na podstawie przepisów dotychczasowych. Przewody doktorskie niezakończone do 31.12.2021 r. umarza lub zamyka się. Na podstawie przepisów dotychczasowych nadaje się również w tym okresie stopień doktora, przy czym:

a) stopień nadaje się wg „nowej” klasyfikacji dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych;

b) do 30.09.2019 r. stopień w uczelni nadaje rada jednostki organizacyjnej (RJO);

c) od dnia 1.10.2019 r. stopień nadaje senat lub inny wskazany w statucie organ uczelni.

W okresie od 1.05.2019 r. do 30.09.2019 r. NIE WSZCZYNA SIĘ postępowań w sprawie nadania stopnia doktora.

Podstępowania w sprawie nadania stopnia doktora wszczęte po 30.09.2019 r. prowadzi się na podstawie przepisów Ustawy 2.0, przy czym w postępowaniach wszczętych do dnia 31.12.2020 r. do osiągnięć, którymi musi wykazać się doktorant wszczynając przewód doktorski, zalicza się również:

a) artykuły naukowe opublikowane w czasopismach naukowych bądź recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowych ujętych w tzw. „nowym wykazie”, przed dniem ogłoszenia tego wykazu;

b) artykuły naukowe opublikowane przed 1.01.2019 r. w czasopismach naukowych, które były ujęte w części A albo C wykazu czasopism naukowych (komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 stycznia 2017 r.), albo były ujęte w części B tego wykazu, przy czym artykułom naukowym w nich opublikowanym przyznanych było co najmniej 10 punktów;

c) monografie naukowe wydane przez wydawnictwo ujęte „nowym” wykazie wydawców monografii naukowych, przed dniem ogłoszenia tego wykazu.

Oznacza to, że jeżeli przewód zostanie wszczęty do 30.09.2019 r. (a faktycznie do 30.04.2019, z uwagi na „okres martwy” wszczynania przewodów doktorskich, tj. 1.05.-30.09.2019 r.),  dorobek publikacyjny będzie punktowany wg „trybu aktualnego” (przepisy obowiązujące do 30.09.2018 r.)

W przypadku wszczęcia przewodu doktorskiego w okresie 30.09.2019-31.12.2020 r. dorobek publikacyjny będzie rozliczany wg zapisów podpunktów a-c uwzględnionych powyżej.

Punktacja publikacji w ramach ewaluacji jakości działalności naukowej (ocena uczelni, reprezentowanej jednostki naukowej)

  • Pierwsza ewaluacja po wprowadzeniu przepisów Ustawy 2.0 obejmuje lata 2017–2020 i rozpoczyna się w dniu 1 stycznia 2021 r.
  • W przypadku pierwszej ewaluacji jakości działalności naukowej za autorstwo artykułu naukowego opublikowanego w ostatecznej formie w latach 2017 i 2018 w czasopiśmie naukowym ujętym w wykazie czasopism naukowych ogłoszonym komunikatem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 stycznia 2017 r. w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra przyznaje się liczbę punktów określoną w tym wykazie (zapis ten nie dotyczy „rozliczania” publikacji w ramach przewodów doktorskich).
  • W przypadku pierwszej ewaluacji jakości działalności naukowej, za monografię naukową wydaną przed dniem 1 stycznia 2021 r. przez jednostkę organizacyjną podmiotu, którego wydawnictwo jest ujęte w „nowym” wykazie wydawców monografii naukowych , przyznaje się taką samą liczbę punktów, jaką przyznaje się za monografie wydane przez to wydawnictwo.

Źródło: opracowano na podstawie Ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Informacje aktualne na dzień 21 sierpnia 2018 r.

Aktualizacja informacji z dnia 12 października 2018 r.

Zgodnie z informacją MNiSW z 12 października 2018 r.:

Rozporządzenie dotyczące ewaluacji pojawi się na przełomie listopada/grudnia 2018 r.

Wykaz wydawców publikujących recenzowane monografie na początku 2019 r. Pierwszy wykaz opublikowano 18.01.2019 r. Patrz osobny wpis TU

Nowy wykaz czasopism punktowanych w I–II kwartale 2019 r. (prace nad nowym wykazem mają zakończyć się w marcu 2019 r.)

Aktualny wykaz czasopism: Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 31 lipca 2019 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych wraz z przypisaną liczbą punktów.

Aktualizacja z dnia 8.02.2019 r.

8 lutego 2019 r. na stronie RCL MNiSW opublikowało stanowiska zgłoszone w ramach opiniowania i konsultacji publicznych projektu tzw. rozporządzenia ewaluacyjnego (Projekt z dnia 30 lipca 2018 r. Rozporządzenie MNiSW z dnia … 2018 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej).

Więcej TU. 

Rozporządzenie wydano: Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej (Dz.U. poz. 392).

[Uwaga!] Nowa klasyfikacja dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych – propozycja zmian MNiSW [aktualizacja nr 1]

Klasyfikacja dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych, „Ustawa 2.0”, Konstytucja dla Nauki

Dnia 1 sierpnia 2018 r. Rządowe Centrum Legislacji opublikowało Projekt z dnia 31 lipca 2018 r. Rozporządzenia MNiSW z dnia … 2018 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych.

W projekcie rozporządzenia wyodrębniono w sumie 8 dziedzin nauki/sztuki i od 1 do 11 odpowiadających im dyscyplin naukowych/artystycznych. Tabela z klasyfikacją dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych stanowi załącznik do projektu rozporządzenia. Z nową klasyfikacją i uzasadnieniem zmian można zapoznać się odwiedzając stronę Rządowego Centrum Legislacji, pod adresem: https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//506/12314504/12525374/12525375/dokument352505.pdf

Źródło informacji: Projekt z dnia 31 lipca 2018 r. Rozporządzenia MNiSW z dnia … 2018 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych.

Informacje aktualne na dzień 3 sierpnia 2018 r.

— — — — —

Aktualizacja informacji [nr 1]

Nowa klasyfikacja dostępna jest: tu.

Stanowiska zgłoszone w ramach konsultacji publicznych: tu.

Informacje aktualne na dzień 21 września 2018 r.

— — — — —-

[Uwaga!] Nowa punktacja publikacji naukowych – propozycja zmian MNiSW [aktualizacja nr 1, 2, 3, 4]

Ustawa 2.0, Konstytucja dla Nauki, Projekt ustawy ­– Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce [aktualizacja informacji, stan na dzień 3.08.2018 r.]

Prezentujemy najważniejsze (planowane do wdrożenia przez MNiSW) zmiany w obszarze punktacji publikacji naukowych (w tym przede wszystkim wydawnictw zwartych – publikacje książkowe i ciągłych – publikacje w czasopismach) na podstawie Projektu z dnia 22 lutego 30 lipca 2018 r. Rozporządzenia  MNiSW z dnia … 2018 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej, będącego jednym z aktów wykonawczych do Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Punktacja publikacji naukowych, ocena dorobku naukowo-badawczego autorów, ewaluacja jednostek naukowych

Projekt rozporządzenia MNiSW z 22 lutego 30 lipca 2018 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej  zawiera najważniejsze proponowane zmiany w zakresie modyfikacji sposobu i logiki  punktowania publikacji naukowych.

Poziom naukowy prowadzonej działalności naukowej będzie oceniany na podstawie:

1. Artykułów naukowych opublikowanych w czasopismach naukowych i w materiałach konferencyjnych, uwzględnionych w wykazie czasopism naukowych (tzw. „wykaz czasopism”).

2. Artykułów naukowych opublikowanych w czasopismach naukowych niezamieszczonych w wykazie czasopism.

[Komentarz: jest to dobra informacja dla osób, które obawiały się braku możliwości publikowania w czasopismach spoza „wykazu czasopism”. Artykuły opublikowane w takich czasopismach będą w dalszym ciągu wliczane do dorobku naukowo-badawczego i uwzględniane w trakcie oceny parametrycznej reprezentowanej jednostki naukowej].

3. Monografii naukowych wydanych przez wydawnictwa ujęte w „wykazie wydawców” (do tej pory „wykaz wydawców” publikacji zwartych, np. monografii, nie funkcjonował), w tym redakcji naukowej takiej monografii i rozdziałów opublikowanych w tego rodzaju monografiach.

4. Monografii naukowych wydanych przez wydawnictwa nieuwzględnione w „wykazie wydawców”, w tym: redakcji tego rodzaju monografii i rozdziałów opublikowanych w tego rodzaju monografiach.

[Komentarz: jest to dobra informacja dla osób, które obawiały się braku możliwości publikowania w monografiach  spoza „wykazu wydawców”. Autorstwo tego rodzaju monografii, redakcja naukowa oraz rozdział opublikowany w tego rodzaju monografiach  w dalszym ciągu będą wliczane do dorobku naukowo-badawczego i uwzględniane w trakcie oceny parametrycznej reprezentowanej jednostki naukowej, z pewnymi wyjątkami – o czym w dalszej części wpisu]. 

Najważniejsze zmiany w powyższym zakresie:

Stworzenie/aktualizacja wykazu punktowanych czasopism naukowych i wykazu punktowanych wydawców naukowych. Będzie istniała możliwość publikowania w tytułach spoza obu wykazów, ale liczba punktów przyznanych za publikację w tych tytułach będzie niższa. Mają zatem funkcjonować dwie podstawy punktowania: wykazy ustalone przez Ministra (czasopisma, wydawcy naukowi) oraz tytuły punktowane ryczałtowo (spoza wykazów).

 

Definicje artykułu naukowe i monografii naukowej

Projekt rozporządzenia MNiSW z dnia 30 lipca 2018 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej wskazuje nowe („zaktualizowane”) definicje artykułu naukowego i monografii naukowej. Zgodnie z projektem: „Artykuł naukowym jest to recenzowany artykuł w czasopiśmie naukowym lub w recenzowanych materiałach z międzynarodowej konferencji naukowej, opatrzony aparatem naukowym [w domyśle: przypisy, bibliografia, właściwa dla danej dyscypliny terminologia etc. – przyp. aut. red.]. Artykułem naukowym nie jest: edytorial, abstrakt, rozszerzony abstrakt, list, recenzja, errata i nota redakcyjna”.

Projekt ww. rozporządzenia monografię naukową definiuje, jako „recenzowaną publikację książkową przedstawiającą określone zagadnienie naukowe w sposób oryginalny i twórczy, opatrzoną aparatem naukowym [w domyśle: przypisy, bibliografia, właściwa dla danej dyscypliny terminologia etc. – przyp. aut. red.]. Monografią naukową jest również recenzowany i opatrzony aparatem naukowym przekład: 1) na język polski dzieła istotnego dla nauki i kultury; 2) na inny język nowożytny dzieła istotnego dla nauki lub kultury, wydanego w języku polskim”.

[Komentarz: w porównaniu z definicjami artykułu naukowego i monografii naukowej zawartymi w aktualnym rozporządzeniu proponowane definicje są mniej konkretne, nie wskazano m.in. minimalnej objętości artykułu naukowego, monografii naukowej, rozdziału w monografii naukowej; konieczności nadania numeru ISBN – z wyjątkiem monografii kierowanych do oceny eksperckiej, czy ISSN, przekazania egzemplarzy obowiązkowych uprawnionym bibliotekom i in.]

Punktacja na podstawie wykazu czasopism i wydawców naukowych (listy MNiSW)

AUTORSTWO

Autorstwo artykułu naukowego

Autorstwo artykułu naukowego opublikowanego w czasopiśmie naukowym bądź materiale konferencyjnym zamieszczonym w wykazie czasopism: 20, 40,70, 100, 140 lub 200 punktów.

Autorstwo monografii naukowej

Autorstwo monografii naukowej wydanej przez wydawnictwo uwzględnione w wykazie wydawnictw: 80 punktów (poziom I), 200 lub 300 lub 250 punktów (poziom II; dyscypliny naukowe należące do dziedziny nauk humanistycznych, dziedziny nauk społecznych bądź dziedziny nauk teologicznych). 

Autorstwo rozdziału w monografii naukowej

Autorstwo rozdziału w monografii naukowej wydanej przez wydawnictwo uwzględnione w wykazie wydawnictw: 20 punktów (poziom I); 50 lub 75 punktów (poziom II; dyscypliny naukowe należące do dziedziny nauk humanistycznych, dziedziny nauk społecznych bądź dziedziny nauk teologicznych). 

Redakcja naukowa monografii naukowej

Redakcja naukowa monografii naukowej wydanej przez wydawnictwo uwzględnione w wykazie wydawnictw: 20 punktów (poziom I); 100 lub 150 punktów (poziom II; dyscypliny naukowe należące do dziedziny nauk humanistycznych, dziedziny nauk społecznych bądź dziedziny nauk teologicznych).

 

PUBLIKACJE WIELOAUTORSKIE

Artykuły naukowe

Artykuły naukowe wieloautorskie w czasopiśmie naukowym  bądź w materiałach konferencyjnych uwzględnionym w wykazie czasopism

1. 100% liczby punktów przyznanych za autorstwo artykułu naukowego, jeżeli liczba punktów przyznana za autorstwo artykułu w czasopiśmie z wykazu czasopism wynosi 140 bądź 200 punktów.

2. Iloczyn wartości pierwiastek z k/l i liczby punktów przyznanych za autorstwo artykułu naukowego, jeżeli liczba punktów przyznana za autorstwo artykułu w czasopiśmie z wykazu czasopism wynosi 40, 70 lub 100 punktów – nie mniej niż 10% tej liczby (k – liczba autorów artykułu będących pracownikami ewaluowanego podmiotu lub osobami, które odbywały w tym podmiocie kształcenie w szkole doktorskie i upoważnili podmiot do wykazania artykułu naukowego jako osiągnięcia naukowego w danej dyscyplinie naukowej; l – ogólna liczba autorów artykułu).

3. Iloczyn wartości k/l  i liczby punktów przyznanych za autorstwo artykułu naukowego, jeżeli liczba punktów przyznana za autorstwo artykułu w czasopiśmie z wykazu czasopism wynosi 20 punktów (k – liczba autorów artykułu będących pracownikami ewaluowanego podmiotu lub osobami, które odbywały w tym podmiocie kształcenie w szkole doktorskiej; l – ogólna liczba autorów artykułu).

Monografie naukowe

Współautorstwo monografii naukowej (co najmniej 2 autorów)

Współautorstwo monografii naukowej opublikowanej przez wydawnictwo, które w wykazie wydawców uzyskało 250 200 punktów za autorstwo: 100% punktów (czyli również 250 200 punktów).

Współautorstwo redakcji monografii naukowej

Redakcja monografii naukowej opublikowanej przez wydawnictwo, które w wykazie wydawców uzyskało 250 200 punktów:  125 100 punktów.

Współautorstwo rozdziału w monografii naukowej

Współautorstwo rozdziału w monografii naukowej opublikowanej przez wydawnictwo, które w wykazie wydawców uzyskało 250 200 punktów: 70 50 punktów.

 

Punktacja publikacji naukowych wydanych w czasopismach i monografiach spoza wykazu czasopism i wydawców naukowych

AUTORSTWO

Autorstwo artykułu naukowego

Autorstwo artykułu naukowego opublikowanego w czasopiśmie naukowym niezamieszczonym w wykazie czasopism: 5 punktów.

Ważna uwaga: nauki humanistyczne, społeczne, teologiczne!

W przypadku dyscyplin należących do dziedziny nauk humanistycznych, dziedziny nauk społecznych i nauk teologicznych, punktacja za: monografię naukową, redakcję monografii naukowej, rozdziału w monografii naukowej uwarunkowana jest uzyskaniem pozytywnego wyniku oceny eksperckiej (eksperci zostaną powołani przez ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego i nauki; ocenie podlega poziom merytoryczny monografii, redakcji naukowych i rozdziałów w monografiach naukowych, jak i znaczenie danej publikacji dla rozwoju nauki). Osobą odpowiedzialną za zgłoszenie monografii do oceny eksperckiej jest kierownik ocenianego podmiotu (uczelnia). Zgłoszeniu podlega maksymalnie 5 monografii naukowych, które posiadają numer ISBN i opublikowano je w ostatecznej formie w pierwszym, drugim i trzecim roku okresu objętego ewaluacją lub w jakiejkolwiek formie w ostatnim roku okresu objętego ewaluacją.

W przypadku pozytywnej oceny eksperckiej za monografię naukową (autorstwo) wydaną przez wydawnictwo publikujące recenzowane monografie naukowe (ale nieuwzględnione w wykazie wydawców) przysługiwać będzie 80 punktów. Jeżeli monografia nie zostanie przez kierownika ocenianego podmiotu  zgłoszona do oceny, przysługiwać będzie 20 punktów

W przypadku pozytywnej oceny eksperckiej, za redakcję naukową monografii naukowej wydanej przez wydawnictwo publikujące recenzowane monografie naukowe (ale nieuwzględnione w wykazie wydawców) przysługiwać będzie 20 punktów. Jeżeli monografia nie zostanie przez kierownika ocenianego podmiotu  zgłoszona do oceny, przysługiwać będzie 5 punktów.

W przypadku pozytywnej oceny eksperckiej za publikację rozdziału w  monografii naukowej wydanej przez wydawnictwo publikujące recenzowane monografie naukowe (ale nieuwzględnione w wykazie wydawców) przysługiwać będzie 20 punktów. Jeżeli monografia nie zostanie przez kierownika ocenianego podmiotu  zgłoszona do oceny, przysługiwać będzie 5 punktów.

Autorstwo monografii naukowej

Autorstwo monografii naukowej wydanej przez wydawnictwo spoza wykazu wydawnictw: 20 punktów (jeden autor) .

Autorstwo monografii naukowej stanowiącej rezultat projektu finansowanego przez NCN oraz w ramach NPRH i monografia naukowa, która uzyskała pozytywną ocenę ekspercką: 80 punktów (jeden autor).

Autorstwo rozdziału w monografii naukowej

Autorstwo rozdziału w monografii naukowej wydanej przez wydawnictwo spoza wykazu wydawnictw: 5 punktów (jeden autor).

Autorstwo rozdziału w monografii  naukowej stanowiącej rezultat projektu finansowanego przez NCN oraz w ramach NPRH i monografia naukowa, która uzyskała pozytywną ocenę ekspercką: 20 punktów (jeden autor).

Redakcja monografii naukowej

Redakcja naukowa monografii naukowej wydanej przez wydawnictwo spoza wykazu wydawnictw: 5 punktów (jeden redaktor).

Redakcja rozdziału w monografii  naukowej stanowiącej rezultat projektu finansowanego przez NCN oraz w ramach NPRH i redakcja monografii  naukowej, która uzyskała pozytywną ocenę ekspercką: 20 punktów (jeden redaktor).

WSPÓŁAUTORSTWO

1. Współautorstwo: artykułu naukowego w czasopiśmie naukowym niezamieszczonym w wykazie czasopism; monografii naukowej, redakcji naukowej monografii naukowej  lub rozdziału w monografii naukowej (wydawca spoza wykazu wydawców)

Wzór obliczeń: iloczyn wartości k/l i liczby punktów przyznanych za autorstwo monografii naukowej lub rozdziału w monografii naukowej, ale nie mniej niż 10% punktów przyznawanych za autorstwo (gdzie: k – liczba autorów artykułu naukowego, monografii naukowej lub rozdziałów w monografii naukowej, będących pracownikami ewaluowanego podmiotu lub osobami, które odbywały w tym podmiocie kształcenie w szkole doktorskie i upoważnili podmiot do wykazania monografii/rozdziału/artykułu, jako osiągnięcia naukowego w danej dyscyplinie naukowej; l – ogólna liczba autorów artykułu/monografii).

Uwagi końcowe

Zmiana sposobu punktowania publikacji jest wynikiem dążenia do poprawy jakości m.in. pisemnych prac naukowych i zwiększenia skali publikowania w wymiarze międzynarodowym. Podstawą punktowania publikacji naukowych mają być dwa wykazy: czasopism i nowy wykaz wydawców publikujących recenzowane monografie naukowe. Będzie istniała również możliwość publikowania prac w wydawnictwach nieuwzględnionych w obu wykazach, jednak limit możliwych do uzyskania punktów będzie niższy. Najwyżej punktowane będą artykułu naukowe indeksowane w czasopismach oraz materiałach konferencyjnych funkcjonujących  w bazie Scopus. Z kolei, w przypadku monografii naukowych najwyższą liczbę punktów będzie można uzyskać, publikując u wydawców uwzględnionych na liście wydawnictw punktowanych – lista będzie składała się z dwóch rankingów. Ranking 1 (poziom nr 1) zostanie przygotowany we współpracy z Biblioteką Narodową. Znajdą się w nim uznane wydawnictwa krajowe (zasięg krajowy i zagraniczny). Ranking 2 (poziom 2) zostanie przygotowany na bazie istniejącego i używanego w wielu krajach międzynarodowego zestawienia najbardziej prestiżowych wydawców międzynarodowych.

 

Podkreślamy, że przedstawione wyżej informacje pochodzą z projektu rozporządzenia do tzw. Ustawy 2.0 (Ustawa z 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym), która wejdzie w życie 1 października 2018 r. (z pewnymi wyjątkami wskazanymi w Przepisach wprowadzających ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce).

Zaktualizowany wykaz punktowanych czasopism naukowych i wykaz wydawców naukowych mają pojawić się po wejściu w życie tzw. Ustawy 2.0. Warto dodać, że  Zarządzeniem MNiSW z dnia 12 stycznia 2018 r. powołano Zespół doradczy do spraw opracowania wykazu czasopism naukowych, wykazu wydawnictw naukowych i programu wspierającego polskie czasopisma naukowe.

 

Źródło informacji: Projekt z dnia 30 lipca 2018 r. Rozporządzenie MNiSW z dnia … 2018 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej.

Informacje aktualne na dzień 20 marca, 3 sierpnia 2018 r.

Aktualizacja informacji z dnia 12 października 2018 r.

Zgodnie z informacją MNiSW z 12 października 2018 r.:

Rozporządzenie dotyczące ewaluacji pojawi się na przełomie listopada/grudnia 2018 r.

Wykaz wydawców publikujących recenzowane monografie na początku 2019 r. Aktualizacja informacji z dnia 18.01.2019 r. Pierwszy wykaz opublikowano, patrz wpis TU.

Nowy wykaz czasopism punktowanych w I–II kwartale 2019 r. (prace nad nowym wykazem mają zakończyć się w marcu 2019 r.)

Aktualizacja informacji z 8 lutego 2019 r.

8 lutego 2019 r. na stronie RCL MNiSW opublikowało stanowiska zgłoszone w ramach opiniowania i konsultacji publicznych projektu tzw. rozporządzenia ewaluacyjnego (Projekt z dnia 30 lipca 2018 r. Rozporządzenie MNiSW z dnia … 2018 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej).

Więcej TU. 

Aktualizacja informacji z 1 marca 2019 r.


Wydano tzw. rozporządzenie ewaluacyjne
:

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej (Dz.U. poz. 392).

Aktualizacja z dnia 20 grudnia 2019 r.

https://exante.com.pl/2019/12/22/wykaz-wydawnictw-mnisw-z-dnia-17-grudnia-2019/

Podsumowanie roku wydawniczego 2017

Rok wydawniczy 2017

Statystyka publikacji książek

Pragniemy przedstawić krótkie podsumowanie roku wydawniczego. W 2017 r. Exante wydało w sumie 30 publikacji naukowych (z czego 29 pozycji stanowią monografie naukowe). Wydano 12 monografii naukowych autorskich lub współautorskich oraz 17 monografii wieloautorskich z obszarów: nauki medyczne/o zdrowiu, nauki ekonomiczne, nauki społeczne i humanistyczne, nauki prawne. Tytuły  opublikowano jako książki lub odrębne tomy (w wersji elektronicznej i papierowej). Wszystkie udostępniono w formie elektronicznej, w Internecie (strony internetowe Wydawnictwa Exante; wybrane portale komunikacji naukowej, repozytoria cyfrowe, którym udzielono sublicencji).

Egzemplarze obowiązkowe każdej publikacji wydanej (wersja elektroniczna i drukowana) przekazano uprawnionym bibliotekom, zgodnie z  art. 3 ustawy z  dnia 7 listopada 1996 r. o obowiązkowych egzemplarzach bibliotecznych (Dz.U. poz. 722, z 2003 r. poz. 1188, z 2008 r. poz. 1056 oraz z 2012 r. poz. 1529). Są one dostępne w wersji książkowej lub elektronicznej w bibliotekach krajowych lub zagranicznych uczelni lub innych uznanych organizacji naukowych. Każda wydana monografia naukowa: 1) spełnia kryteria stawiane tego typu publikacji Rozporządzeniem MNiSW z dnia 12 grudnia 2016 r. w sprawie przyznawania kategorii naukowej jednostkom naukowym i uczelniom, w których zgodnie z ich statutami nie wyodrębniono podstawowych jednostek organizacyjnych (Dz.U. 2016, poz. 2154) oraz wyczerpuje wszystkie cechy definicji monografii naukowej w rozumieniu § 11 pkt 1 ww. rozporządzenia.

Podziękowania

Dziękujemy za owocną współpracę wszystkim Recenzentom, Autorom, Współautorom, Redaktorom i  Administratorom repozytoriów cyfrowych oraz portali komunikacji naukowej oraz Właścicielom i Pracownikom drukarni, z którymi na co dzień współpracujemy, za terminowość i profesjonalizm w realizacji powierzonych zadań i zleceń.

Dorobek wydawniczy Exante za rok 2017

Monografie naukowe wieloautorskie 2017

OBSZAR NAUK MEDYCZNYCH/O ZDROWIU
  • K. Pujer (red.), Problemy nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Tom 1, Exante, Wrocław 2017.
  • K. Pujer (red.), Problemy nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Tom 2, Exante, Wrocław 2017.
  • K. Pujer (red.), Problemy nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Tom 3, Exante, Wrocław 2017.
  • K. Pujer (red.), Zdrowie psychofizyczne człowieka. Pielęgnacja. Choroby. Profilaktyka, Exante, Wrocław 2017.
  • K. Pujer (red.), Zdrowie i choroba w ujęciu socjomedycznym, Exante, Wrocław 2017.
OBSZAR NAUK EKONOMICZNYCH
  • W. Danielak, K. Pujer (red.), Nowoczesne zarządzanie organizacją ze szczególnym uwzględnieniem orientacji zasobowej, Exante, Wrocław 2017.
  • W. Danielak, K. Pujer (red.), Zarządzanie rozwojem organizacji w zmiennym otoczeniu, Exante, Wrocław 2017.
  • P. Kubiński (red.), Innowacje w biznesie – nowe modele i nowe praktyki, Exante, Wrocław 2017 (publikacja na zlecenie DOZAMEL, Wrocławski Park Przemysłowy).
OBSZAR NAUK SPOŁECZNYCH I HUMANISTYCZNYCH
  • K. Pujer (red.), Nauki społeczne i ekonomiczne wobec problemów współczesności. Wybrane zagadnienia, Exante, Wrocław 2017.
  • K. Pujer (red.), Nauki społeczne i humanistyczne wobec doświadczeń przeszłości i wyzwań przyszłości. Wybrane zagadnienia, Exante, Wrocław 2017.
  • K. Pujer (red.), Nauki społeczne i humanistyczne wobec wyzwań XXI wieku, Exante, Wrocław 2017.
  • K. Pujer (red.), Problemy nauk społecznych, humanistycznych, ekonomicznych. Konteksty i wyzwania, Exante, Wrocław 2017.
  • K. Pujer (red.), Humanistyka i nauki społeczne. Doświadczenia. Konteksty. Wyzwania. Tom 1, Exante, Wrocław 2017.
OBSZAR NAUK PRAWNYCH
  • K. Pujer (red.), Problemy nauk prawnych. Tom 1, Exante, Wrocław 2017.
  • K. Pujer (red.), Problemy nauk prawnych. Tom 2, Exante, Wrocław 2017.
  • K. Pujer (red.), Problemy nauk prawnych. Tom 3, Exante, Wrocław 2017.
  • K. Pujer (red.), Problemy nauk prawnych. Tom 4, Exante, Wrocław 2017.

Monografie naukowe współautorskie  2017

OBSZAR NAUK SPOŁECZNYCH/EKONOMICZNYCH
  • T. Homoncik, K. Pujer, I. Wolańska, Ekonomiczno-społeczne aspekty migracji. Wybrane problemy, Exante, Wrocław 2017.
  • D. Becker-Pestka, G. Kubiński, M. Łojko, Różne obszary wykluczenia społecznego w Polsce. Wybrane zagadnienia, Exante, Wrocław 2017.
  • W. Klimczak, G. Kubiński, E. Sikora-Wiśniewska, Wykluczenie społeczne w Polsce. Wybrane zagadnienia, Exante, Wrocław 2017.
  • M. Gwóźdź-Lasoń, S. Miklaszewicz, K. Pujer, Unia Europejska i strefa euro. Doświadczenia i wyzwania ekonomiczne, techniczne, inżynieryjne, Exante, Wrocław 2017.
  • D. Byrska, K. Gawkowski, D. Liszkowska, Unia Europejska. Geneza. Funkcjonowanie. Wyzwania, Exante, Wrocław 2017.
  • B. Buzowska, R. Paliga, K. Pujer, Zarządzanie personelem w organizacji. Wybrane problemy teorii i praktyki, Exante, Wrocław 2017.
  • W. Danielak, E. Frankowska, A. Kułakowska, Zarządzanie organizacją w aspekcie finansowym i strategicznym. Ujęcie teoretyczne i praktyczne, Exante, Wrocław 2017.
  • W. Danielak, D. Mierzwa, K. Bartczak, Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce. Szanse i zagrożenia rynkowe, Exante, Wrocław 2017.
  • M. Kraszewska, K. Pujer, Konkurencyjność przedsiębiorstw. Sposoby budowania przewagi konkurencyjnej, Exante, Wrocław 2017.
  • A.M. Janiak, A. Kolemba, J. Śmietanka, Konkurencyjność przedsiębiorstw i źródła przewagi konkurencyjnej, Exante, Wrocław 2017.
  • D. Becker-Pestka, J. Kołodziej, K. Pujer, Rozwój osobisty i zawodowy. Wybrane problemy teorii i praktyki, Exante, Wrocław 2017.

Monografie/publikacje naukowe autorskie

  • P. Ciach, Polityka energetyczna Rosji wobec Europy Środkowo-Wschodniej w polskiej publicystyce lat 2006-2013, Exante, Wrocław 2017 (monografia naukowa autorska).
  • J. Kołodziejczuk, Norma i patologia układu ruchu człowieka na przykładzie obserwacji dzieci z zaburzeniami hiperkinetycznymi, Exante, Wrocław 2017 (publikacja naukowa autorska).

Jak napisać rozprawę doktorską?

Uczestnicy studiów doktoranckich vs. doktoraty obronione

Z roku na rok przybywa doktorantów. Zgodnie z danymi GUS-u w roku akademickim 2016/2017 na studiach doktoranckich kształciło się 43 181 osób (w stosunku do roku akademickiego 2000/2001 odnotowano wzrost na poziomie 17 559 osób). W roku akademickim 2016/2017 5 209 osób miało otwarte przewody doktorskie. W 2016 r. w sumie 5 999 osób uzyskało stopień doktora (Szkoły wyższe i ich finanse w 2016 r., GUS, Warszawa 2017). O ile w przypadku studiów magisterskich do obrony pracy w terminie podchodzi z reguły większość osób z danego roku, o tyle w przypadku studiów doktoranckich jest to najczęściej kilka osób z roku.

Z doświadczeń Exante Wydawnictwo Naukowe (jako organizatora szkoleń dla doktorantów z zakresu publikowania naukowego i analizy statystyk oraz publikacji naukowych, w tym raportów na temat studiów doktoranckich i aktywności naukowej doktorantów) wynika, że wielu osobom podejmującym decyzję o rozpoczęciu studiów doktoranckich (stacjonarnych, niestacjonarnych, eksternistycznych) wydaje się, że stopień doktora bez trudu uzyskają w okresie studiów doktoranckich i niejako przenoszą doświadczenia związane ze studiami magisterskimi na studia doktoranckie. W wielu przypadkach już pierwszy semestr tych studiów weryfikuje te założenia. Okazuje się, że studia doktoranckie i związana  z nimi praca naukowa może okazać się aktywnością niezwykle czasochłonną i dla wielu z nich zbyt intensywną, w  tym trudną do pogodzenia z życiem prywatnym i zawodowym. Decyzja często jest nieprzemyślana, podejmowana pod wpływem impulsu (niekiedy sugestii promotora pracy magisterskiej), namowy rodziny, braku perspektywy odnalezienia się na rynku pracy. Powodów jest wiele. Decyzja o podjęciu studiów doktoranckich powinna być przemyślana i bazować na rzetelnych informacjach na temat organizacji, praw i obowiązków uczestnika studiów doktoranckich, jak i metodyki realizacji pracy naukowej, w tym przygotowania rozprawy doktorskiej.

Przygotowanie pracy doktorskiej – szkolenie

Wydawnictwo Exante proponuje Państwu udział w konferencjach szkoleniowych z zakresu przygotowania rozprawy doktorskiej. W poprzednich edycjach udział w szkoleniu brali doktoranci, ale też osoby noszące się z zamiarem podjęcia studiów III stopnia. Na szkoleniu w teorii i praktyce omawiane są kluczowe kwestie związane z podjęciem i realizacją studiów doktoranckich oraz przygotowaniem pracy doktorskiej (począwszy od wyboru opiekuna naukowego po obronę pracy doktorskiej). Szkolenie realizowane jest w trybie jednodniowym, w wymiarze 9 godzin. Z planem i warunkami szkolenia można zapoznać się na stronie „Konferencje dla doktorantów”.

Monografia „Humanistyka i nauki społeczne. Doświadczenia. Konteksty. Wyzwania”

Zaproszenie do składania artykułów – nabór zamykamy 30.06.2024 r.

Zapraszamy studentów, doktorantów i pracowników naukowych do składania artykułów w ramach recenzowanej monografii naukowej „Humanistyka i nauki społeczne. Doświadczenia. Konteksty. Wyzwania (tom 18)”.

Monografię planujemy wydać w III kwartale 2024 roku.

Każdy złożony w redakcji tekst podlega recenzji naukowej.

Więcej informacji

Humanistyka i nauki społeczne. Doświadczenia. Konteksty. Wyzwania. Tom 18

 

Monografia „Problemy nauk medycznych i nauk o zdrowiu”

nabór tekstów

Zaproszenie do składania artykułów – nabór zamykamy 30.06.2024 r.

Zapraszamy studentów, doktorantów i pracowników naukowych do składania artykułów w ramach recenzowanej monografii naukowej „Problemy nauk medycznych i nauk o zdrowiu (tom 13)”.

Monografię planujemy wydać do 30 września 2024 r.

Każdy złożony w redakcji tekst podlega recenzji naukowej.

Więcej informacji

Problemy nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Tom 13

Monografia „Problemy nauk prawnych”

nabór tekstów

Zaproszenie do składania artykułów – nabór zamykamy 30.06.2024 r.

Zapraszamy studentów, doktorantów i pracowników naukowych do składania tekstów w ramach recenzowanej monografii naukowej „Problemy nauk prawnych (tom 17)”.

Monografię planujemy wydać do 30 września 2024 r.

Każdy złożony w redakcji tekst podlega recenzji naukowej.

Więcej informacji

Problemy nauk prawnych. Tom 17

Najczęstsze błędy w tekstach naukowych składanych do monografii

Poniższy tekst zawiera informacje na temat typowych błędów, niedociągnięć i braków zaobserwowanych w składanych w redakcji Exante prac.  W dalszej części podano przykładowe uwagi recenzentów (wskazujące na walory i mankamenty utworu).

Artykuły naukowe składane do redakcji – najczęstsze błędy

  • Tekst niesformatowany zgodnie z wytycznymi edycyjnymi.
  • Niedostosowanie tekstu do wytycznych przyjętych w redakcji dyskwalifikuje artykuł już na początku procesu wydawniczego i uniemożliwia przekazanie go do recenzji.
    Wydawane przez Exante monografie naukowe są jednolite pod względem struktury i kryteriów formalno-merytorycznych oraz edytorskich. Co to oznacza? Jeżeli w wytycznych istnieje zapis podający, że tekst należy opisać przypisami w stylu oksfordzkim (tzw. przypisy u dołu strony), to obowiązkiem Autora artykułu naukowego jest dostosowanie się do tego kryterium. Uwzględnić przy tym należy taki zapis bibliograficzny, jaki wskazano w wytycznych edycyjnych. W szczególności należy zwrócić uwagę na kolejność zapisu elementów opisu bibliograficznego i interpunkcję (głównie kropka, przecinek, dwukropek, nawias okrągły – kwadratowy).
  • Brak streszczenia/wadliwy abstrakt.
    Brak abstraktu w języku angielskim.
    W streszczeniu w języku polskim i obcym w syntetyczny sposób należy wskazać czego dotyczy praca. Tylko konkrety. W abstrakcie wykazuje się: kontekst podjętego problemu, cele artykułu (w tym na jakie pytania Autor zamierza znaleźć odpowiedź), metodykę (logikę badania), wyniki (co stwierdzono), wnioski.
  • Brak celu artykułu naukowego.
    Cel artykułu wykazuje się nie tylko w abstrakcie, ale również w początkowej części rozważań podjętych w artykule, z reguły we wstępie. Dobrze oceniane jest wskazanie celu głównego i cząstkowych. Realizacja tych ostatnich pozwala na osiągnięcie celu głównego. Dodatkowo podejście to porządkuje artykuł i czyni go łatwiejszym w odbiorze. Cele powinny logicznie korespondować z treścią artykułu.

Przykładowe uwagi recenzentów

Uwagi krytyczne – przykłady z recenzji naukowych artykułów składnych do monografii naukowych Wydawnictwa Exante

  • „(…) Brak określenia celu, metody badawczej i struktury artykułu (…)”.
  • „(….) niezbyt fortunne jest powoływanie się na fragmentaryczne badania, które nic istotnego nie wnoszą w merytoryczną wartość artykułu (…)”.
  • „(…) przywołane badania są dobrane przypadkowo, bez głębszej refleksji nad ich wartością merytoryczną (…)”.
  • Stawianie tezy i nieprzedstawianie konkretnych argumentów w postaci odwołania się do zweryfikowanych badań naukowych jest zbyt daleko idącym uproszczeniem.
  • „(…) Podsumowanie artykułu i sformułowane wnioski są interesujące, jednak bardzo luźno związane  z głównym nurtem opisywanej problematyki. Ponadto, w artykule należy wyeliminować pojawiające się błędy stylistyczne oraz poprawić przypisy i odsyłacze (…)”.
  • „(…) Czytając ten artykuł, mam wrażenie, że jest to zbiór myśli wyrwanych z różnych kontekstów, napisanych obok siebie i nie zawsze pasujących do siebie pod względem logicznym. Już sam tytuł jest zbyt długi (…). Zastrzeżenie budzi układ treści (…). W tekście pojawiają się błędy merytoryczne (…). Mało własnej refleksji, własnego zdania na omawiany temat. Wnioski nie zawsze zrozumiałe, często niepoprawne pod względem językowym (…).

Wyeksponowanie walorów pracy – przykłady z recenzji naukowych

Z recenzji wydawniczej przygotowanej przez dr hab. Jadwigę Hanisz

Tematyka artykułu

Tematyka artykułu jest bardzo ważna z punktu widzenia pedagogiki. Trudny proces tworzenia się osobowości, poczucia własnej tożsamości, zachowań wobec siebie i innych może być dla dziecka wielką przygodą jeżeli znajdzie ono pomoc ze strony rodziców i wychowawców. Należy jednak pamiętać, że ich działania wspierające nie odbywają się w próżni – uwarunkowane są między innymi, zjawiskami społeczno-techniczno-kulturalnymi zachodzącymi w świecie.. Do takich zjawisk należy oddziaływanie mediów i związanych z nimi reklam. Często media określane są jako niewidzialny wychowawca, którego efekty wychowawcze nie zawsze są pozytywne. W związku z tym Autorka stawia sobie pytanie: jak współczesne media i reklamy wpływają na wychowanie najmłodszych członków społeczeństwa! Problem ten rozpatruje z punktu widzenia rodziców oraz dzieci.

Struktura i zawartość treściowa artykułu

Struktura artykułu jest bardzo przejrzysta, logicznie uporządkowana. Składa się na nią: wstęp, cztery podrozdziały oraz zakończenie. We wstępie Autorka krótko i rzeczowo wprowadza czytelnika w problematykę mediów i ich wpływu na kształtowanie się sylwetki osobowej dziecka, a w szczególności na proces tworzenia się jego konsumpcyjnego stylu życia.

W pierwszym podrozdziale odnajdujemy definicje omawianych w artykule pojęć: konsumpcja, konsumpcjonizm, społeczeństwo konsumpcyjne. Sposób interpretacji wymienionych pojęć świadczy o gruntownej wiedzy Autorki na ich temat. Przydatną jest również krótka historia rozwoju mediów i reklam wpływających na dzieci (podrozdział drugi). Zdaniem Autorki reklamy są już wszechobecne i wywierają wielki wpływ na styl życia ludzi. Manipulacji reklam poddają się nie tylko dzieci, ale także ich rodzice. Rodzice pod wpływem reklam kupują rzeczy niezbędne do pielęgnacji dziecka, ale także przedmioty zbędne – uspokajacze, edukatory oraz przedmioty świadczące pozornie o ich wysokim statusie życia (podrozdział trzeci). Jednak to dzieci stały się największym rynkiem zbytu reklamowanych produktów – zabawek i niezdrowej żywności. To one pod wpływem reklam kształtują w sobie konsumpcyjny styl życia; to reklamy zachęcają do nabywania modnych gadżetów, ubrań, zabawek, które mają im zapewnić odpowiednie miejsce w grupie rówieśniczej. Pedagodzy wielu krajów biją na alarm, aby ograniczyć dzieciom dostęp do tego typu reklam (podrozdział czwarty). W podsumowaniu Autorka podkreśla znaczenie i obowiązki rodziców w prawidłowym dostępie dzieci do mediów i reklam.

Technika pisania

Artykuł napisany poprawną polszczyzną, językiem prostym, zrozumiałym dla odbiorcy. Zróżnicowanie druku, liczne przypisy, osobiste refleksje wpływają korzystnie na czytelność artykułu.

Konkluzja

Artykuł bez żadnych zastrzeżeń rekomenduję do druku.

Z recenzji wydawniczej przygotowanej przez dr hab. Jadwigę Mazur

(…) Problematyka poruszana w artykule i jego treść są zgodne z jego tytułem. Autorka dokonała umiejętnej kompilacji wybranej i aktualnej literatury przedmiotu i dobrze ją opracowała. Oryginalność tematu polega na podjęciu przez Autorkę wątków ważnych dla dalszych badań nad kohabitacja oraz wnosi nowe treści do treści w zakresie analizy kohabitacji w kontekście barier jak i czynników sprzyjających podejmowaniu takich decyzji przez partnerów. Wskazuje na kwestie związane z partnerstwem w związku, niezależności finansową, pośrednio jakość i poziom życia zwłaszcza kobiet. Jako słabą stroną kohabitacji przedstawia brak rozwiązań prawnych dotyczących ustania związku i ochrony pokrzywdzonej ze stron. Warto byłoby rozwinąć te wątki w następnych artykułach.

Tekst artykułu charakteryzuje się przejrzystością wywodu i logicznością a dobór i wykorzystanie literatury jest właściwy, wystarczający dla potrzeb artykułu i aktualny. Struktura, układ treści, konsekwencja w prowadzeniu głównego wątku tematu kohabitacji jest poprawna a treść jest spójna i czytelna. Strona formalno-językowa nie budzi zastrzeżeń, cytowania i odniesienia do prac innych autorów są prawidłowe. Autorka wyczerpuje kwestie definicyjne i stosuje też właściwą terminologię.

Aktualność tematu i potrzebę szerszej dyskusji nad kohabitacja sprawia, że podejmowanie tej tematyki i jej kontynuacja jest potrzebna i wymaga dalszych badań.

Praca może być zaakceptowana do opublikowania bez żadnych poprawek.

Kto publikuje w monografiach naukowych wydawnictwa Exante?

Zespoły Autorskie monografii naukowych

W naszych monografiach naukowych publikują przede wszystkim młodzi naukowcy, badacze rozpoczynający pracę naukową lub rozwijający swoją karierę naukową. Udział w monografii (publikacja rozdziału/monografii autorskiej) to znakomita okazja do sprawdzenia swojego warsztatu w publikowaniu naukowym innym niż dotychczas, czyli najczęściej w czasopismach naukowych.

Zespoły Autorskie tworzą:

  • studenci (w trakcie studiów licencjackich, magisterskich, podyplomowych),
  • doktoranci i młodzi doktorzy (często aspirujący do habilitacji),
  • doktorzy po habilitacji (często aspirujący do profesury),
  • praktycy.

Monografie naukowe Exante to rozwiązanie pozwalające na:

  • sprawdzenie się jako Autor w publikowaniu naukowym,
  • zdobycie doświadczenia i usprawnienie warsztatu pisarskiego (np. kontakt z redakcją, procedura recenzji naukowej, wprowadzenie korekty autorskiej),
  • wzbogacenie i zdywersyfikowanie dorobku naukowo-badawczego,
  • wykazania i potwierdzenia aktywności naukowej.

Marzysz o karierze naukowej? Publikuj „jak najwcześniej”

Osoby, które chciałyby kontynuować karierę naukową po studiach np. licencjackich, czy też przykładowo zwiększyć swoje szanse przyjęcia na studia doktoranckie (do szkoły doktorskiej), powinny publikować „na szeroko”, dużo i często. Szczególnie młodzi badacze obawiają się odrzucenia zgłoszonego do reakcji tekstu. Trzeba mieć świadomość, że o wydaniu publikacji decyduje recenzent i redaktor, a nie sam Wydawca. Negatywna recenzja również jest, a może przede wszystkim, głównym źródłem informacji na temat błędów, które autor popełnia w trakcie redakcji tekstu naukowego. Negatywna recenzja to informacja zwrotna, na co należy zwrócić uwagę i jakich błędów nie popełnić w trakcie redakcji kolejnego tekstu.

W naszej redakcji składane są m.in. artykuły opracowane przez studentów I stopnia (licencjat) prezentujące wysoki poziom naukowy. Dodać należy, że często są to teksty redagowane całkowicie samodzielnie, bez opieki naukowej i wsparcia merytorycznego doświadczonej i kompetentnej osoby ze środowiska naukowego. Równie często teksty te są lepsze od rozdziałów składanych przez osoby legitymujące się stopniem naukowym doktora! Potencjał w wielu młodych badaczach jest ogromny. Trzeba tylko stworzyć szansę upublicznienia wyników ich dociekań naukowych. Gorąco zachęcamy do sprawdzania i zweryfikowania swoich sił w publikowaniu naukowym. Nie tylko w naszym Wydawnictwie.

error: Treść jest chroniona.