Koszt wydania monografii naukowej

 

Publikacja monografii w wydawnictwie z wykazu ministerialnego

W Exante Wydawnictwo Naukowe możesz wydać całą monografię naukową lub rozdział w ramach monografii naukowej. Wydawcę uwzględniono w tzw. wykazie wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe, więc za wydanie monografii naukowej w naszym Wydawnictwie autor uzyska 80 punktów MEiN, a za opublikowanie rozdziału w monografii naukowej wydanej przez Exante otrzyma 20 punktów MEiN.

Unikatowy Identyfikator Wydawnictwa: 80500 (poziom I – 80 punktów): 80 punktów za monografię autorską i 20 punktów za publikację rozdziału w monografii naukowej

[podstawa punktacji: Komunikat Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2021 r. w sprawie wykazu wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe; Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 661)].

 

Opłata wydawnicza – monografie naukowe

Jednostkę rozliczeniową stanowi strona znormalizowana (1800 znaków ze spacjami – zzs).

Monografia naukowa o objętości do 100 stron (do 180 tys. zzs): 2900 PLN.

Monografia naukowa o objętości do 200 stron (do 360 tys. zzs): 4900 PLN.

Monografia naukowa o objętości do 300 stron (do 540 tys. zzs): 6300 PLN.

 

Z czego wynika opłata wydawnicza? Cennik i składowe ceny za wydanie monografii naukowej

Cennik wydania monografii naukowej uwzględnia trzy przykłady monografii naukowych o zróżnicowanej objętości: do 100 stron, do 200 stron i do 300 stron. Na wysokość opłaty wydawniczej wpływają następujące czynności realizowane w ramach procesu wydawniczego:

  1. Wstępny przegląd (rozpatrzenie) propozycji wydawniczej.
  2. Badanie antyplagiatowe.
  3. Recenzja naukowa: jej przygotowanie powierzamy recenzentom w stopniu co najmniej doktora habilitowanego. Co do zasady w ramach procesu wydawniczego nie honorujemy recenzji naukowych dostarczonych przez autora książki. Wyjątek stanowią recenzje naukowe zlecone przez jednostkę naukową na cele przeprowadzenia postępowania awansowego (w sprawie nadania stopnia doktora lub doktora habilitowanego). Po złożeniu w Wydawnictwie odpowiednich dokumentów (druki własne Wydawcy) taką recenzję można wykorzystać na cele wydania monografii naukowej.
  4. Opracowanie redakcyjne i korekta językowa: w ramach realizowanego procesu wydawniczego gwarantujemy co najmniej 3-krotną korektę językową z opcją szczegółowego sprawdzenia, które polega m.in. na weryfikacji poprawności opisu bibliograficznego czy zapisu nazw własnych. Korekta językowa ma miejsce zarówno przed składem, jak i po składzie. W praktyce każdy tekst odczytywany jest od 3 do 5 razy, co pozwala na dokładne wyeliminowanie usterek oraz sprawdzenie wyrobienia korekty np. autorskiej.
  5. Opracowanie graficzne i skład tekstu.
  6. Nadanie numeru ISBN (dla wersji papierowej i elektronicznej).
  7. Przygotowanie wersji elektronicznej monografii naukowej i plików produkcyjnych (druk).
  8. Obsługa wydawnicza (np. kontakt telefoniczny, e-mailowy, sporządzenie: umowy wydawniczej, umowy na recenzję naukową, oświadczeń, wybór recenzenta, nadanie numeru ISBN, odbiór i dostawa egzemplarzy autorskich).

Nabór tekstów do monografii naukowych (do 31 lipca 2022 roku)

Zaproszenie do nadsyłania prac w ramach naboru rozdziałów do 31 lipca 2022 roku

 

Do 31 lipca 2022 r. przyjmujemy prace zarówno początkujących, jak i doświadczonych badaczy do trzech monografii naukowych.

Podtytuły monografii naukowych zostaną doprecyzowane po zakończeniu naboru prac.

Publikacje wydamy do 30 września 2022 roku.

Za opublikowanie rozdziału w monografii naukowej wydanej przez Exante przysługuje 20 punktów MEiN.

Przyjmujemy prace zredagowane w języku polskim o objętości maksymalnie do 25 tys. znaków ze spacjami (wartość ta dotyczy wszystkich znaków użytych w tekście, a więc uwzględnia również przypisy i bibliografię).

Opracowania należy złożyć zgodnie z obowiązującym w przypadku ww. monografii naukowych standardem edycyjnym, który można pobrać TU.

Każdy zgłoszony artykuł zostanie poddany recenzji naukowej, a jej wyniki – zgodnie z obowiązującą procedurą i polityką wydawniczą – udostępnimy autorowi pracy.

W ramach procesu wydawniczego gwarantujemy solidne opracowanie redakcyjne i 4-krotną korektę językową tekstu.

Monografie zostaną wydane w formie elektronicznej.

Zapraszamy do wspólnego tworzenia ww. wydawnictw.

Organizujesz wydarzenie? Dodaj informację o imprezie do kalendarza imprez na stronie dodaj-impreze.pl

Dla organizatorów imprez i osób szukających ciekawych wydarzeń – naukowych, szkoleniowych, rozrywkowych, artystycznych…

 

Portal dodaj-impreze.pl, będący w istocie kalendarzem imprez w Polsce, powstał z myślą o organizatorach wydarzeń online i stacjonarnych, jak i osobach poszukujących informacji o imprezach zaplanowanych do realizacji w 2022 i 2023 roku.

 

Kategorie imprez – tematyka publikowanych informacji

Informację o imprezie w Polsce możesz znaleźć lub dodać w dwudziestu kategoriach, m.in. szkolenie, konferencja naukowa czy branżowa, biznes, festiwal, imprezy, koncert, kulinaria, literatura, motoryzacja, nauka. Portal publikuje informacje o eventach skierowanych do osób dorosłych, młodzieży i dzieci. Na stronie głównej wyszczególniono przykładowe rodzaje imprez, o których możesz poinformować inne osoby, dodając wydarzenie do bazy poprzez przesłanie formularza zgłoszeniowego.

 

Aktualna informacja o statusie imprezy

Osoby przeglądające treści o imprezach w Polsce zebrane w portalu dodaj-impreze.pl uzyskują informacje na temat aktualnego statusu wydarzenia. Każdy wpis o imprezie otrzymuje trzy statusy: wydarzenie nadchodzące, impreza w trakcie oraz impreza zakończona. Po zakończeniu wydarzenia informacja o imprezie zostaje przeniesiona do archiwum wydarzeń w Polsce. Takie rozwiązanie jest szczególnie ważne na cele zaplanowania udziału w wydarzeniu, ale stwarza również możliwość wzięcia udziału w imprezie (dołączenia do grona uczestników) w trakcie wydarzenia. Dotyczy to w szczególności imprez wielodniowych czy nawet wielotygodniowych (np. wystawa kilkumiesięczna).

 

Promuj się bez opłat

Publikacja informacji o wydarzeniu jest nieodpłatna. Warunkiem dodania informacji o imprezie w Polsce jest wypełnienie formularza zgłoszenia wydarzenia. Po pozytywnej moderacji wpis o evencie pojawi się w sekcji prezentującej wydarzenia nadchodzące, a informacja o imprezie będzie wyświetlana w wynikach wyszukiwania do czasu zakończenia imprezy.

 

Imprezy w Polsce dziś, jutro, za tydzień, za rok…

Wyszukiwarka imprez dostępna na stronie dodaj-impreze.pl umożliwia precyzyjne znalezienie interesującej imprezy w dowolnym terminie. Są osoby, które szukają ciekawych imprez ad hoc, pragnąc zorganizować sobie czas wolny, który akurat zyskały, ale są też i takie, które chcą zaplanować udział w imprezie z dużym wyprzedzeniem czasowym.

 

Archiwum imprez w Polsce

Informacja o wydarzeniach zakończonych przenoszona jest do archiwum imprez. Pozwala to na zainteresowanie osób rozważających udział w danej imprezie poprzez promocję ex post, co jest szczególnie ważne przy wydarzeniach cyklicznych. Nawet jeżeli informacja o kolejnym terminie imprezy nie zostanie zaktualizowana przez organizatora wydarzenia, osoby zainteresowane imprezą mogą odszukać wzmiankę na temat eventu, korzystając z bazy wydarzeń zakończonych.

Exante w wykazie wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe

Miło nam poinformować, że Exante Wydawnictwo Naukowe zostało uwzględnione w wykazie wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe ogłoszonym załącznikiem do komunikatu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2021 roku (poziom I). Wydawnictwo otrzymało następujący Unikatowy Identyfikator Wydawnictwa: 80500. Z pełną treścią komunikatu można zapoznać się na stronie podmiotowej Ministerstwa Edukacji i Nauki, pod adresem: https://www.gov.pl/attachment/1feb29b3-5278-4366-86e9-f7dfa2b1b474

Szkolenie Przygotowanie rozprawy doktorskiej. Aspekty teoretyczno-empiryczne

 

Zapraszamy do udziału w webinarium (e-szkoleniu) pt. Przygotowanie rozprawy doktorskiej. Aspekty teoretyczno-empiryczne

 

Sprawdź aktualne terminy KLIK

 

Cel i adresaci szkolenia

 

Idea szkolenia sprowadza się do omówienia i skomentowania newralgicznych kwestii natury organizacyjno-merytoryczno-formalnej związanych z przygotowaniem rozprawy doktorskiej. Wyeksponowane zostaną najbardziej problematyczne zagadnienia, które mogą być przyczyną niepowodzenia lub opóźnień w przygotowaniu dysertacji doktorskiej.

Na szkolenie zapraszamy przede wszystkim doktorantów, jak również osoby noszące się z zamiarem podjęcia nauki w szkole doktorskiej i próby przygotowania rozprawy doktorskiej, a w rezultacie uzyskania stopnia naukowego doktora w wybranej dziedzinie nauki.

 

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA


„Ustawa 2.0″, „Konstytucja dla Nauki”, w tym akty wykonawcze: omówienie  zmian w zakresie ubiegania się o stopień doktora (z uwzględnieniem zmian w obszarze publikacji naukowych)

SESJA 1. Kilka uwag o studiach doktoranckich (szkole doktorskiej) i rozprawie doktorskiej

Uwarunkowania prawne stopnia naukowego doktora i rozprawy doktorskiej

Dla kogo doktorat i po co?

Etapy doktoryzowania się

Organizacja czasu pisania rozprawy doktorskiej

Korzyści i koszty doktoryzowania się – bilans in plus i in minus

SESJA 2. Ramy koncepcyjne pracy doktorskiej

Wybór tematu (zasady konstrukcji tytułu) i promotora

Przygotowanie planu doktoratu (konspekt, spis treści)

Wstęp i zakończenie: struktura, zasady przygotowania

SESJA 3. Część teoretyczna dysertacji doktorskiej

Źródła bibliograficzne i ich selekcja

Strukturalizacja materiału (zakres, zasady eliminowania zbędnych treści)

Opracowywanie materiałów źródłowych

Typowe błędy popełniane w trakcie redakcji części teoretycznej

Techniki usprawniające prace nad tekstem

SESJA 4. Część empiryczna dysertacji doktorskiej

Wybór metod, technik, narzędzi badawczych

Problem badawczy – istota i struktura

Hipoteza i teza w pracy doktorskiej

Materiał pierwotny i wtórny – zasady jego opracowania

Bariery badań własnych i sposoby ich ograniczania/eliminowania

Prezentacja wyników badań własnych

Analiza i konfrontacja (dyskusja) pozyskanych wyników

Reguły wnioskowania na podstawie pozyskanych danych

SESJA 5. Uwarunkowania formalne pracy nad dysertacją doktorską

Istota i konstrukcja autoreferatu

Recenzja rozprawy doktorskiej (mierniki oceny, uwagi krytyczne recenzentów, odpowiedzi na recenzje)

Obrona rozprawy doktorskiej (kwestie organizacyjne i merytoryczne, wskazówki)

SESJA 6. Warsztat praktyczny – trening kreatywny utrwalajacy pozyskaną wiedzę

Zakres treningu
Odpowiada zagadnieniom sesji 1–5, ze szczególnym uwzględnieniem przygotowania części empirycznej rozprawy doktorskiej

 

Dostęp do nagrania z webinarium

Jeżeli nie masz czasu na udział w szkoleniu stacjonarnym lub webinarium w wyznaczonym terminie, zapraszamy do zakupu nagrania z ostatniej edycji webinarium. Szczegóły w sklepie.

 

Szkolenie Korekta i redakcja tekstu naukowego

 

Zapraszamy do udziału w webinarium (e-szkoleniu) pt. Korekta i redakcja tekstu naukowego

 

Sprawdź aktualne terminy KLIK

 

Cel, program i adresaci warsztatu

 

Warsztat poświęcony jest problematycznym zagadnieniom pracy nad tekstem naukowym.

Materiał omawiany na szkoleniu i stanowiący podstawę warsztatu to: prace promocyjne (magisterskie, doktorskie, habilitacyjne), artykuły naukowe, książki o profilu naukowym (monografie naukowe). Organizator dostarcza materiały szkoleniowe.

Zagadnienia omawiane są na podstawie wadliwie przygotowanych prac naukowych – case study oraz recenzji naukowych tych utworów (recenzje przygotowane przez badaczy w stopniu doktora habilitowanego lub z tytułem naukowym profesora z różnych krajowych jednostek naukowych).

 

W trakcie warsztatu dowiesz się, w jaki sposób:

 

  • stworzyć/sprawdzić/poprawić logiczną strukturę tekstu naukowego;
  • odnaleźć/poprawić błędy merytoryczne i unikać ich popełnienia;
  • odnaleźć/poprawić błędy stylistyczne oraz językowe i unikać ich popełnienia;
  • ujednolicić tekst (np. dostosować go do konkretnego standardu edycyjnego/wydawniczego);
  • przygotować korektę merytoryczną i językową.

Cały warsztat poświęcono pracy „z tekstem naukowym” i „na tekście naukowym”. Od początku warsztatu uczestnicy biorą aktywny udział w spotkaniu.

 

Cel spotkania

 

Udoskonalenia warsztatu pisarskiego z naciskiem na pisanie stylem naukowym wolnym od błędów merytorycznych i językowych. Dopracowany merytorycznie i językowo utwór naukowy zwiększa szansę na awans naukowy czy przyjęcie pracy do druku.

 

Adresaci warsztatu

 

Do udziału w warsztacie zapraszamy: studentów, doktorantów, pracowników naukowych, recenzentów, redaktorów oraz osoby zainteresowane publikowaniem tekstów naukowych.

 

Dostęp do nagrania z webinarium

Jeżeli nie masz czasu na udział w szkoleniu stacjonarnym lub webinarium w wyznaczonym terminie, zapraszamy do zakupu nagrania z ostatniej edycji webinarium. Szczegóły w sklepie.

Szkolenie Redagowanie tekstów naukowych – publikacje naukowe w teorii i praktyce

 

Zapraszamy do udziału w webinarium (e-szkoleniu) pt.
Redagowanie tekstów naukowych – publikacje naukowe w teorii
i praktyce

 

Sprawdź aktualne terminy KLIK

 

Cel i adresaci szkolenia

 

Celem szkolenia jest omówienie  problematycznych kwestii  natury organizacyjno-merytoryczno-formalnej redagowania tekstów naukowych. Uczestnicy szkolenia udoskonalą swój warsztat pisarski, pozyskają wiedzę na temat zasad publikowania tekstów naukowych w krajowych i międzynarodowych czasopismach  oraz monografiach. W trakcie szkolenia zostaną omówione kluczowe  zagadnienia, które mogą być przyczyną niepowodzenia lub opóźnień w przygotowaniu publikacji naukowych.

Na szkolenie zapraszamy: studentów, doktorantów, post-doków, pracowników naukowych, osoby zainteresowane publikowaniem tekstów naukowych.

 

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA

Informacje wprowadzające: „Ustawa 2.0”, „Konstytucja dla Nauki”, w tym akty wykonawcze: omówienie zmian w zakresie publikacji naukowych

SESJA 1. Kilka uwag o publikacjach naukowych

Kryteria i funkcje tekstów naukowych (wymagania merytoryczne i formalne)

Kanony i techniki pisarstwa naukowego

Typologia tekstów naukowych

SESJA 2. Publikowanie w czasopismach krajowych i zagranicznych

Czasopisma krajowe i zagraniczne – uwagi o periodykach

Warunki publikowania w czasopismach krajowych i zagranicznych (wymagania techniczne, redakcyjne, merytoryczne)

Strategie publikacyjne

Wykaz czasopism krajowych i zagranicznych i ich ranking a jakość publikacji i cytowań 

Analiza kryteriów formalnych składania tekstu do publikacji w redakcjach krajowych i zagranicznych (ocena wstępny szansy na publikację)

Miejsce artykułów publikowanych w czasopismach w dorobku naukowym

Case study – analiz przypadku zgłaszania artykułu do czasopisma krajowego i zagranicznego

SESJA 3. Publikowanie w monografiach

Kryteria monografii naukowych

Typologia monografii

Aktualna punktacja monografii

Udział w monografiach: uwarunkowania techniczne, formalne, merytoryczne i prawne

Miejsce monografii w dorobku naukowym

Case analysis – analiza przypadku zgłaszania artykułu/rozdziału do monografii

SESJA 4. Recenzja publikacji naukowych

Recenzja w czasopismach krajowych i zagranicznych (mierniki oceny, uwagi krytyczne recenzentów)

Recenzja monografii  (mierniki oceny, uwagi krytyczne recenzentów)

Formułowanie odpowiedzi na recenzję

SESJA 5. Pisanie tekstów naukowych – ujęcie warsztatowe, część I

Wybór i sformułowanie tematu, tytułu artykułu oraz typu publikacji (źródłowa, przeglądowa, polemiczna

Źródła bibliograficzne i ich selekcja

Strukturalizacja materiału (zakres, zasady eliminowania zbędnych treści)

Redakcja abstraktu w języku polskim i obcym

Przygotowanie planu artykułu

Redakcja wstępu, celu pracy, charakterystyka przeprowadzonych badań, prezentacja i dyskusja wyników, podsumowanie i wnioski (w tym reguły wnioskowania i postulaty), bibliografia

Przypisy i elementy graficzne

Plagiat, autoplagiat, prawo autorskie, własność intelektualna

SESJA 6. Pisanie tekstów naukowych – ujęcie warsztatowe, część II

Pisanie stylem naukowym – użyteczne sformułowania:

definiowanie

formułowanie założeń badawczych

porządkowanie wypowiedzi (logika wywodu)

wprowadzenie do cytowania

wprowadzenie do elementów graficznych

wykorzystywane w analizie danych

podsumowujące

synonimy w praktyce

Typowe błędy popełniane w trakcie pisania artykułu

Techniki usprawniające prace nad tekstem

SESJA 7. Warsztat praktyczny – trening kreatywny utrwalający pozyskaną wiedzę

 

Dostęp do nagrania z webinarium

Jeżeli nie masz czasu na udział w szkoleniu stacjonarnym lub webinarium w wyznaczonym terminie, zapraszamy do zakupu nagrania z ostatniej edycji webinarium. Szczegóły w sklepie.

Informacja w sprawie koronawirusa COVID-19 – odwołanie szkoleń stacjonarnych

Informujemy, że w związku z rozprzestrzeniającą się skalą zakażeń koronawirusem (COVID-19) odwołano wszystkie szkolenia stacjonarne zaplanowane do realizacji w terminie do 29 maja 2020 r. Aktualny pozostaje terminarz dla szkoleń stacjonarnych zaplanowanych do przeprowadzenia w czerwcu 2020 r. – przy założeniu ustabilizowania się do tego czasu sytuacji epidemicznej w Polsce.

Zapraszamy do udziału w szkoleniach online. Czytaj dalej

Wykaz wydawnictw z dnia 17 grudnia 2019 r. – komentarz i wzmianka o reakcji środowiska wydawniczego

 

Szanowni Autorzy, Drodzy Recenzenci, Osoby współpracujące

 

Informujemy, że do Przewodniczącego Komisji Ewaluacji Nauki – Pana prof. dra hab. inż. Błażeja Skocznia wystosowaliśmy pismo, w którym postawiliśmy m.in. następujące pytanie:

 

jak to możliwe, że kilka Wydawnictw Naukowych, które skopiowały naszą politykę wydawniczą uwzględniono w wykazie wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe ogłoszonym Komunikatem MNiSW z dnia 17 grudnia 2019 r., a Wydawnictwa Exante nie uwzględniono?

 

Do wniosku dołączono dokumentację obrazującą skalę zapożyczeń. Treści skopiowało również jedno z wydawnictw funkcjonujące przy uczelni wyższej, które znalazło się już w pierwszym wykazie wydawnictw – niejako automatycznie, gdyż – jak wiemy – z góry założono, że wszystkie wydawnictwa działające przy uczelniach postępują etycznie, więc należy je włączyć do wykazu.

 

Wydawnictwa, o których mowa wyżej zawezwano do zaprzestania naruszeń. Żadne nie przeprosiło za przywłaszczenie treści. Jedno z nich, które dodatkowo skopiowało treści dwóch podstron internetowych i „szumnie” wprowadziło nowe usługi, w dalszym ciągu posługuje się skopiowaną treścią.

 

W wykazie uwzględniono również kilka Wydawnictw, które złożyły oficjalne oświadczenia (dostępne m.in. w sieci Internet) w sprawie popełnionego plagiatu lub/i na swojej stronie internetowej nawet nie wzmiankują o stosowanych zasadach etyki publikacyjnej (zgodnych z COPE) oraz ustalonej procedurze recenzji naukowej, czyli nie spełniają kryteriów formalnych włączenia ich do tego wykazu. Skoro wydawnictwa aplikujące do wykazu w okresie od 22 lipca 2019 r. do 15 września 2019 r. musiały potwierdzić spełnienie tych kryteriów, podając stosowne informacje (w tym udokumentowanie opublikowania na stronie internetowej zasad etyki publikacyjnej i procesu recenzyjnego), to wydawnictwa uwzględnione w pierwszej wersji wykazu również musiały być weryfikowane wg tego kryterium. A może z góry założono, że skoro wydawnictwo funkcjonuje na rynku od wielu lat lub jest wydawnictwem działającym przy uczelni wyższej, to z pewnością jest „etyczne” i stosuje „ustaloną procedurę recenzji”? Jeżeli tak, to dlaczego jedno z wydawnictw działających przy uczelni wyższej bezumownie posługiwało się treścią naszej „Polityki wydawniczej”? O jakiej etyce publikacyjnej i generalnie wydawniczej można w tym przypadku mówić?

 

Od początku 2020 r. Właścicielka Wydawnictw Exante otrzymuje liczne zapytania od innych Wydawnictw Naukowych, które aplikowały do ministerialnego wykazu wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe (i których dorobek wydawniczy oceniono negatywnie) o to, jakie kroki podjęliśmy wobec braku włączenia do wykazu. Kontaktują się z nami również Wydawnictwa, które prowadzą działalność od lat 90. XX w. i informuję, że ich dotychczasowi Klienci „uciekają” do konkurencji, ponieważ Ich Wydawnictwa nie ma w ministerialnym wykazie. Akcentują przy tym, że spełniają wszystkie ministerialne kryteria. Dodać trzeba, że większość tych wydawnictwo to podmioty mikro. Jest wątpliwe – szczególnie w przypadku Wydawnictw Naukowych funkcjonujących na rynku od wielu lat – że są to firmy, które nie wdrożyły odpowiednich standardów etycznych w zakresie wydawanych publikacji naukowych. Gdyby tak było, Klienci już dawno zrezygnowaliby z ich usług. Tutaj nie jest potrzebna żadna ocena Komisji Ewaluacji Nauki – na marginesie można dodać, że Wydawcy nie otrzymali do wglądu formularzy (protokołów) tej oceny, choć zgodnie z dokumentem KLIK (strona 3) gromadzenie zgłoszeń oraz ich późniejsza ewaluacja miały odbywać się poprzez system PBN. Na koncie Przedstawiciela Wydawcy nie udostępniono jednak funkcjonalności w postaci dostępu do formularza tej oceny.

 

Do tej pory to rynek weryfikował „jestestwo” firmy wydawniczej o profilu naukowym na rynku i jej zdolność do zdobycia Klienta. Obecnie weryfikuje to wykaz wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe. Jest oczywiste, że Klientami tych Wydawnictw są przede wszystkim osoby ze środowiska naukowego, które publikują (i trzeba to wyraźnie podkreślić): na cele powiększenia dorobku naukowo-badawczego i na cele ewaluacji reprezentowanej jednostki naukowej (a więc i należnych za publikację punktów). Brak wydawnictwa w wykazie to brak Klientów. Z pewnością „posypią się” pozwy, skargi do UOKiK, Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców oraz do innych instytucji. Wydawcy wyraźnie wskazują, że odczuwają ograniczenie swobody wykonywania działalności gospodarczej i w zasadzie nie wiedzą, dlaczego ich firmy nie ma w wykazie. Cała sytuacja dodatkowo sprzyja narastaniu konfliktów w środowisku wydawniczym. Naszym zdaniem kwestię wyeliminowania tzw. wydawnictw drapieżnych należało uregulować w sposób inny niż tworzenie „sztucznych” wykazów. Przykłady bezmyślnego przekopiowania naszej „Polityki wydawniczej” przez Wydawnictwa – o których pisano na wstępie niniejszego komentarza – pokazują, że w istocie wiele Wydawnictw opublikowało pewne zasady tylko po to, żeby wykazać spełnienie kryteriów formalnych. Osobną kwestią jest, czy te kryteria formalne realizują w praktyce swojej działalności wydawniczej. Dodatkowo, kopiując treści ze strony innego Wydawnictwa i publikując je na swojej stronie internetowej, naraziły Wydawnictwo będące właścicielem tych treści na negatywną ocenę Komisji Ewaluacji Nauki.

Komisja Ewaluacji Nauki – ocena wydawnictw naukowych

error: Content is protected !!