Szkolenie Przygotowanie rozprawy doktorskiej. Aspekty teoretyczno-empiryczne

 

Zapraszamy do udziału w webinarium (e-szkoleniu) pt. Przygotowanie rozprawy doktorskiej. Aspekty teoretyczno-empiryczne

 

Sprawdź aktualne terminy KLIK

 

Cel i adresaci szkolenia

 

Idea szkolenia sprowadza się do omówienia i skomentowania newralgicznych kwestii natury organizacyjno-merytoryczno-formalnej związanych z przygotowaniem rozprawy doktorskiej. Wyeksponowane zostaną najbardziej problematyczne zagadnienia, które mogą być przyczyną niepowodzenia lub opóźnień w przygotowaniu dysertacji doktorskiej.

Na szkolenie zapraszamy przede wszystkim doktorantów, jak również osoby noszące się z zamiarem podjęcia nauki w szkole doktorskiej i próby przygotowania rozprawy doktorskiej, a w rezultacie uzyskania stopnia naukowego doktora w wybranej dziedzinie nauki.

 

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA


„Ustawa 2.0″, „Konstytucja dla Nauki”, w tym akty wykonawcze: omówienie  zmian w zakresie ubiegania się o stopień doktora (z uwzględnieniem zmian w obszarze publikacji naukowych)

SESJA 1. Kilka uwag o studiach doktoranckich (szkole doktorskiej) i rozprawie doktorskiej

Uwarunkowania prawne stopnia naukowego doktora i rozprawy doktorskiej

Dla kogo doktorat i po co?

Etapy doktoryzowania się

Organizacja czasu pisania rozprawy doktorskiej

Korzyści i koszty doktoryzowania się – bilans in plus i in minus

SESJA 2. Ramy koncepcyjne pracy doktorskiej

Wybór tematu (zasady konstrukcji tytułu) i promotora

Przygotowanie planu doktoratu (konspekt, spis treści)

Wstęp i zakończenie: struktura, zasady przygotowania

SESJA 3. Część teoretyczna dysertacji doktorskiej

Źródła bibliograficzne i ich selekcja

Strukturalizacja materiału (zakres, zasady eliminowania zbędnych treści)

Opracowywanie materiałów źródłowych

Typowe błędy popełniane w trakcie redakcji części teoretycznej

Techniki usprawniające prace nad tekstem

SESJA 4. Część empiryczna dysertacji doktorskiej

Wybór metod, technik, narzędzi badawczych

Problem badawczy – istota i struktura

Hipoteza i teza w pracy doktorskiej

Materiał pierwotny i wtórny – zasady jego opracowania

Bariery badań własnych i sposoby ich ograniczania/eliminowania

Prezentacja wyników badań własnych

Analiza i konfrontacja (dyskusja) pozyskanych wyników

Reguły wnioskowania na podstawie pozyskanych danych

SESJA 5. Uwarunkowania formalne pracy nad dysertacją doktorską

Istota i konstrukcja autoreferatu

Recenzja rozprawy doktorskiej (mierniki oceny, uwagi krytyczne recenzentów, odpowiedzi na recenzje)

Obrona rozprawy doktorskiej (kwestie organizacyjne i merytoryczne, wskazówki)

SESJA 6. Warsztat praktyczny – trening kreatywny utrwalajacy pozyskaną wiedzę

Zakres treningu
Odpowiada zagadnieniom sesji 1–5, ze szczególnym uwzględnieniem przygotowania części empirycznej rozprawy doktorskiej

 

Dostęp do nagrania z webinarium

Jeżeli nie masz czasu na udział w szkoleniu stacjonarnym lub webinarium w wyznaczonym terminie, zapraszamy do zakupu nagrania z ostatniej edycji webinarium. Szczegóły w sklepie.

 

Szkolenie Korekta i redakcja tekstu naukowego

 

Zapraszamy do udziału w webinarium (e-szkoleniu) pt. Korekta i redakcja tekstu naukowego

 

Sprawdź aktualne terminy KLIK

 

Cel, program i adresaci warsztatu

 

Warsztat poświęcony jest problematycznym zagadnieniom pracy nad tekstem naukowym.

Materiał omawiany na szkoleniu i stanowiący podstawę warsztatu to: prace promocyjne (magisterskie, doktorskie, habilitacyjne), artykuły naukowe, książki o profilu naukowym (monografie naukowe). Organizator dostarcza materiały szkoleniowe.

Zagadnienia omawiane są na podstawie wadliwie przygotowanych prac naukowych – case study oraz recenzji naukowych tych utworów (recenzje przygotowane przez badaczy w stopniu doktora habilitowanego lub z tytułem naukowym profesora z różnych krajowych jednostek naukowych).

 

W trakcie warsztatu dowiesz się, w jaki sposób:

 

  • stworzyć/sprawdzić/poprawić logiczną strukturę tekstu naukowego;
  • odnaleźć/poprawić błędy merytoryczne i unikać ich popełnienia;
  • odnaleźć/poprawić błędy stylistyczne oraz językowe i unikać ich popełnienia;
  • ujednolicić tekst (np. dostosować go do konkretnego standardu edycyjnego/wydawniczego);
  • przygotować korektę merytoryczną i językową.

Cały warsztat poświęcono pracy „z tekstem naukowym” i „na tekście naukowym”. Od początku warsztatu uczestnicy biorą aktywny udział w spotkaniu.

 

Cel spotkania

 

Udoskonalenia warsztatu pisarskiego z naciskiem na pisanie stylem naukowym wolnym od błędów merytorycznych i językowych. Dopracowany merytorycznie i językowo utwór naukowy zwiększa szansę na awans naukowy czy przyjęcie pracy do druku.

 

Adresaci warsztatu

 

Do udziału w warsztacie zapraszamy: studentów, doktorantów, pracowników naukowych, recenzentów, redaktorów oraz osoby zainteresowane publikowaniem tekstów naukowych.

 

Dostęp do nagrania z webinarium

Jeżeli nie masz czasu na udział w szkoleniu stacjonarnym lub webinarium w wyznaczonym terminie, zapraszamy do zakupu nagrania z ostatniej edycji webinarium. Szczegóły w sklepie.

Szkolenie Redagowanie tekstów naukowych – publikacje naukowe w teorii i praktyce

 

Zapraszamy do udziału w webinarium (e-szkoleniu) pt.
Redagowanie tekstów naukowych – publikacje naukowe w teorii
i praktyce

 

Sprawdź aktualne terminy KLIK

 

Cel i adresaci szkolenia

 

Celem szkolenia jest omówienie  problematycznych kwestii  natury organizacyjno-merytoryczno-formalnej redagowania tekstów naukowych. Uczestnicy szkolenia udoskonalą swój warsztat pisarski, pozyskają wiedzę na temat zasad publikowania tekstów naukowych w krajowych i międzynarodowych czasopismach  oraz monografiach. W trakcie szkolenia zostaną omówione kluczowe  zagadnienia, które mogą być przyczyną niepowodzenia lub opóźnień w przygotowaniu publikacji naukowych.

Na szkolenie zapraszamy: studentów, doktorantów, post-doków, pracowników naukowych, osoby zainteresowane publikowaniem tekstów naukowych.

 

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA

Informacje wprowadzające: „Ustawa 2.0”, „Konstytucja dla Nauki”, w tym akty wykonawcze: omówienie zmian w zakresie publikacji naukowych

SESJA 1. Kilka uwag o publikacjach naukowych

Kryteria i funkcje tekstów naukowych (wymagania merytoryczne i formalne)

Kanony i techniki pisarstwa naukowego

Typologia tekstów naukowych

SESJA 2. Publikowanie w czasopismach krajowych i zagranicznych

Czasopisma krajowe i zagraniczne – uwagi o periodykach

Warunki publikowania w czasopismach krajowych i zagranicznych (wymagania techniczne, redakcyjne, merytoryczne)

Strategie publikacyjne

Wykaz czasopism krajowych i zagranicznych i ich ranking a jakość publikacji i cytowań 

Analiza kryteriów formalnych składania tekstu do publikacji w redakcjach krajowych i zagranicznych (ocena wstępny szansy na publikację)

Miejsce artykułów publikowanych w czasopismach w dorobku naukowym

Case study – analiz przypadku zgłaszania artykułu do czasopisma krajowego i zagranicznego

SESJA 3. Publikowanie w monografiach

Kryteria monografii naukowych

Typologia monografii

Aktualna punktacja monografii

Udział w monografiach: uwarunkowania techniczne, formalne, merytoryczne i prawne

Miejsce monografii w dorobku naukowym

Case analysis – analiza przypadku zgłaszania artykułu/rozdziału do monografii

SESJA 4. Recenzja publikacji naukowych

Recenzja w czasopismach krajowych i zagranicznych (mierniki oceny, uwagi krytyczne recenzentów)

Recenzja monografii  (mierniki oceny, uwagi krytyczne recenzentów)

Formułowanie odpowiedzi na recenzję

SESJA 5. Pisanie tekstów naukowych – ujęcie warsztatowe, część I

Wybór i sformułowanie tematu, tytułu artykułu oraz typu publikacji (źródłowa, przeglądowa, polemiczna

Źródła bibliograficzne i ich selekcja

Strukturalizacja materiału (zakres, zasady eliminowania zbędnych treści)

Redakcja abstraktu w języku polskim i obcym

Przygotowanie planu artykułu

Redakcja wstępu, celu pracy, charakterystyka przeprowadzonych badań, prezentacja i dyskusja wyników, podsumowanie i wnioski (w tym reguły wnioskowania i postulaty), bibliografia

Przypisy i elementy graficzne

Plagiat, autoplagiat, prawo autorskie, własność intelektualna

SESJA 6. Pisanie tekstów naukowych – ujęcie warsztatowe, część II

Pisanie stylem naukowym – użyteczne sformułowania:

definiowanie

formułowanie założeń badawczych

porządkowanie wypowiedzi (logika wywodu)

wprowadzenie do cytowania

wprowadzenie do elementów graficznych

wykorzystywane w analizie danych

podsumowujące

synonimy w praktyce

Typowe błędy popełniane w trakcie pisania artykułu

Techniki usprawniające prace nad tekstem

SESJA 7. Warsztat praktyczny – trening kreatywny utrwalający pozyskaną wiedzę

 

Dostęp do nagrania z webinarium

Jeżeli nie masz czasu na udział w szkoleniu stacjonarnym lub webinarium w wyznaczonym terminie, zapraszamy do zakupu nagrania z ostatniej edycji webinarium. Szczegóły w sklepie.

Informacja w sprawie koronawirusa COVID-19 – odwołanie szkoleń stacjonarnych

Informujemy, że w związku z rozprzestrzeniającą się skalą zakażeń koronawirusem (COVID-19) odwołano wszystkie szkolenia stacjonarne zaplanowane do realizacji w terminie do 29 maja 2020 r. Aktualny pozostaje terminarz dla szkoleń stacjonarnych zaplanowanych do przeprowadzenia w czerwcu 2020 r. – przy założeniu ustabilizowania się do tego czasu sytuacji epidemicznej w Polsce.

Zapraszamy do udziału w szkoleniach online. Czytaj dalej

Wykaz wydawnictw z dnia 17 grudnia 2019 r. – komentarz i wzmianka o reakcji środowiska wydawniczego

 

Szanowni Autorzy, Drodzy Recenzenci, Osoby współpracujące

 

Informujemy, że do Przewodniczącego Komisji Ewaluacji Nauki – Pana prof. dra hab. inż. Błażeja Skocznia wystosowaliśmy pismo, w którym postawiliśmy m.in. następujące pytanie:

 

jak to możliwe, że kilka Wydawnictw Naukowych, które skopiowały naszą politykę wydawniczą uwzględniono w wykazie wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe ogłoszonym Komunikatem MNiSW z dnia 17 grudnia 2019 r., a Wydawnictwa Exante nie uwzględniono?

 

Do wniosku dołączono dokumentację obrazującą skalę zapożyczeń. Treści skopiowało również jedno z wydawnictw funkcjonujące przy uczelni wyższej, które znalazło się już w pierwszym wykazie wydawnictw – niejako automatycznie, gdyż – jak wiemy – z góry założono, że wszystkie wydawnictwa działające przy uczelniach postępują etycznie, więc należy je włączyć do wykazu.

 

Wydawnictwa, o których mowa wyżej zawezwano do zaprzestania naruszeń. Żadne nie przeprosiło za przywłaszczenie treści. Jedno z nich, które dodatkowo skopiowało treści dwóch podstron internetowych i „szumnie” wprowadziło nowe usługi, w dalszym ciągu posługuje się skopiowaną treścią.

 

W wykazie uwzględniono również kilka Wydawnictw, które złożyły oficjalne oświadczenia (dostępne m.in. w sieci Internet) w sprawie popełnionego plagiatu lub/i na swojej stronie internetowej nawet nie wzmiankują o stosowanych zasadach etyki publikacyjnej (zgodnych z COPE) oraz ustalonej procedurze recenzji naukowej, czyli nie spełniają kryteriów formalnych włączenia ich do tego wykazu. Skoro wydawnictwa aplikujące do wykazu w okresie od 22 lipca 2019 r. do 15 września 2019 r. musiały potwierdzić spełnienie tych kryteriów, podając stosowne informacje (w tym udokumentowanie opublikowania na stronie internetowej zasad etyki publikacyjnej i procesu recenzyjnego), to wydawnictwa uwzględnione w pierwszej wersji wykazu również musiały być weryfikowane wg tego kryterium. A może z góry założono, że skoro wydawnictwo funkcjonuje na rynku od wielu lat lub jest wydawnictwem działającym przy uczelni wyższej, to z pewnością jest „etyczne” i stosuje „ustaloną procedurę recenzji”? Jeżeli tak, to dlaczego jedno z wydawnictw działających przy uczelni wyższej bezumownie posługiwało się treścią naszej „Polityki wydawniczej”? O jakiej etyce publikacyjnej i generalnie wydawniczej można w tym przypadku mówić?

 

Od początku 2020 r. Właścicielka Wydawnictw Exante otrzymuje liczne zapytania od innych Wydawnictw Naukowych, które aplikowały do ministerialnego wykazu wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe (i których dorobek wydawniczy oceniono negatywnie) o to, jakie kroki podjęliśmy wobec braku włączenia do wykazu. Kontaktują się z nami również Wydawnictwa, które prowadzą działalność od lat 90. XX w. i informuję, że ich dotychczasowi Klienci „uciekają” do konkurencji, ponieważ Ich Wydawnictwa nie ma w ministerialnym wykazie. Akcentują przy tym, że spełniają wszystkie ministerialne kryteria. Dodać trzeba, że większość tych wydawnictwo to podmioty mikro. Jest wątpliwe – szczególnie w przypadku Wydawnictw Naukowych funkcjonujących na rynku od wielu lat – że są to firmy, które nie wdrożyły odpowiednich standardów etycznych w zakresie wydawanych publikacji naukowych. Gdyby tak było, Klienci już dawno zrezygnowaliby z ich usług. Tutaj nie jest potrzebna żadna ocena Komisji Ewaluacji Nauki – na marginesie można dodać, że Wydawcy nie otrzymali do wglądu formularzy (protokołów) tej oceny, choć zgodnie z dokumentem KLIK (strona 3) gromadzenie zgłoszeń oraz ich późniejsza ewaluacja miały odbywać się poprzez system PBN. Na koncie Przedstawiciela Wydawcy nie udostępniono jednak funkcjonalności w postaci dostępu do formularza tej oceny.

 

Do tej pory to rynek weryfikował „jestestwo” firmy wydawniczej o profilu naukowym na rynku i jej zdolność do zdobycia Klienta. Obecnie weryfikuje to wykaz wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe. Jest oczywiste, że Klientami tych Wydawnictw są przede wszystkim osoby ze środowiska naukowego, które publikują (i trzeba to wyraźnie podkreślić): na cele powiększenia dorobku naukowo-badawczego i na cele ewaluacji reprezentowanej jednostki naukowej (a więc i należnych za publikację punktów). Brak wydawnictwa w wykazie to brak Klientów. Z pewnością „posypią się” pozwy, skargi do UOKiK, Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców oraz do innych instytucji. Wydawcy wyraźnie wskazują, że odczuwają ograniczenie swobody wykonywania działalności gospodarczej i w zasadzie nie wiedzą, dlaczego ich firmy nie ma w wykazie. Cała sytuacja dodatkowo sprzyja narastaniu konfliktów w środowisku wydawniczym. Naszym zdaniem kwestię wyeliminowania tzw. wydawnictw drapieżnych należało uregulować w sposób inny niż tworzenie „sztucznych” wykazów. Przykłady bezmyślnego przekopiowania naszej „Polityki wydawniczej” przez Wydawnictwa – o których pisano na wstępie niniejszego komentarza – pokazują, że w istocie wiele Wydawnictw opublikowało pewne zasady tylko po to, żeby wykazać spełnienie kryteriów formalnych. Osobną kwestią jest, czy te kryteria formalne realizują w praktyce swojej działalności wydawniczej. Dodatkowo, kopiując treści ze strony innego Wydawnictwa i publikując je na swojej stronie internetowej, naraziły Wydawnictwo będące właścicielem tych treści na negatywną ocenę Komisji Ewaluacji Nauki.

Komisja Ewaluacji Nauki – ocena wydawnictw naukowych

Wykaz wydawnictw MNiSW z dnia 17 grudnia 2019 r. Informacja w sprawie drugiej wersji wykazu wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe

Druga wersja wykazu wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe

 

W pierwszej kolejności przekazujemy dobre informacje – 20 grudnia 2019 r. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego na swoje stronie podmiotowej udostępniło zaktualizowaną wersję wykazu wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe – Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe z dnia 17 grudnia 2019 r. można pobrać tu – KLIK.

Niestety Wydawnictwo Exante nie znalazło się w zaktualizowanym wykazie wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe.

 

Jakie warunki musiał spełnić Wydawca, żeby ubiegać się o włączenie na poziom I wykazu?

 

Zgodnie z zasadami naboru wniosków do włączenia Wydawnictwa na  poziom I wykazu wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe należało udokumentować spełnienie dwóch kryteriów:

  1. wdrożenie ustalonej procedury recenzji naukowej dla wszystkich monografii naukowych lub monografii pod redakcją naukową,
  2. stosowanie zasad etyki publikacyjnej mających na celu przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom publikacyjnym, w szczególności zgodnych z wytycznymi Komitetu do Spraw Etyki Publikacyjnej.

Od Wydawnictw wymagano m.in. wskazania 4 monografii naukowych wydanych w latach 2013–2019 oraz dołączenia ich zanonimizowanych recenzji naukowych. Dodatkowo należało uzupełnić opisy monografii (autor, data wydania, miejsce, rok), dodać opis stosowanej etyki publikacyjnej, procedury recenzji naukowych monografii i wskazać stosowany w praktyce wydawniczej system antyplagiatowy.

 

Wniosek Wydawnictwa Exante złożony 10 sierpnia 2019 r.

 

Wydawnictwo Exante złożyło do oceny Komisji Ewaluacji Nauki 4 monografie naukowe z lat 2017–2019, mianowicie: 3 monografie naukowe pod redakcją i  monografię autorską. Każda monografia reprezentowała inną dziedzinę. Dołączono do nich zanonimizowane recenzje naukowe przygotowane przez osoby niezwiązane z Wydawnictwem Exante, w stopniu co najmniej doktora habilitowanego.  We wniosku opisano zasady etyki publikacyjnej i recenzowania prac opublikowane na naszej stronie w „Polityce wydawniczej” – w pełni zgodne z wytycznymi Komisji do Spraw Etyki Publikacyjnej. Warto dodać, że znajomość zasad naszej polityki wydawniczej autorzy potwierdzają w umowach wydawniczych od roku 2016, a jej treść stanowi załącznik do umów wydawniczych.

Zgłoszone monografie spełniają kryteria ministerialnych definicji monografii. Do dnia 1 X 2018 r. obowiązywała definicja monografii naukowej wskazana w § 11 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 grudnia 2016 r. w sprawie przyznawania kategorii naukowej jednostkom naukowym i uczelniom, w których zgodnie z ich statutami nie wyodrębniono podstawowych jednostek organizacyjnych (Dz.U. poz. 2154). Od dnia 15 III 2019 r. obowiązuje definicja monografii naukowej wskazana w § 10 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej (Dz.U. poz. 392).

Każdy Gość odwiedzający naszą stronę internetową ma możliwość samodzielnego zweryfikowania, czy Wydawnictwo Exane spełnia  dwa podstawowe warunki stawiane przez MNiSW do włączenia Wydawnictwa do wykazu na poziom I (80 punktów). Na stronie  zawierającej nasz dorobek wydawniczy z lat 2016–2019 (menu „monografie wydane”) widnieją monografie wydane w latach 2016-2019 (przy każdej publikacji uwzględniono nazwiska recenzentów, są one również widoczne na stronach redakcyjnych tych monografii – każdą z nich można pobrać nieodpłatnie). Z kolei na stronie z polityką wydawniczą – co już sygnalizowano – opisano procedurę recenzji i zasady recenzowania zgłoszonych prac. Nie ukrywamy również recenzji naukowych przed Autorami. Ponadto każdy zainteresowany może wystąpić z wnioskiem o udostępnienie tych recenzji. Spełniamy więc wymagane kryteria i każdy może to zweryfikować samodzielnie.

Dokonaliśmy pogłębionej analizy stron internetowych Wydawnictw, które uwzględniono w zaktualizowanym wykazie wydawnictw monografii naukowych opublikowanym dnia 17 grudnia 2019 r. Ku naszemu wielkiemu zdziwieniu okazuje się, że wiele Wydawnictw na swojej stronie internetowej po pierwsze nie udostępniło nawet krótkiej wzmianki o zasadach recenzowania prac, a po drugie nie opublikowało zasad etyki publikacyjnej. Celowo nie podajemy nazw tych Wydawnictw, ponieważ nie chcemy ich zdyskredytować w oczach potencjalnych Klientów. Każdy Internauta może samodzielnie zweryfikować, które Wydawnictwo spełnia wymagane przez MNiSW kryteria. Nasuwają się oczywiste pytania: dlaczego jedno Wydawnictwo musi mieć opublikowaną procedurę recenzji i zasady etyki publikacyjnej na swojej stronie internetowej, a drugie nie musi – a i tak uzyskuje aprobatę ministerialną? jak to możliwe, że Wydawnictwa spełniające kryteria włączenia do wykazu na poziom I nie znalazły się w tym wykazie?

Jest oczywiste, w jaki sposób nieuwzględnienie Wydawnictw specjalizujących się w publikacji prac naukowych przełoży się na pozycję konkurencyjną tych Wydawnictw. Rozumiemy i doceniamy jeden z celów wprowadzenia  wykazu wydawnictw – wyeliminowanie wydawnictw drapieżnych, dlaczego jednak „cierpią” na tym Wydawnictwa spełniające kryteria ministerialne? Warto przypomnieć, że w dokumencie oceniającym skutki wprowadzenia regulacji tzw. Ustawy 2.0 (a to właśnie na jej podstawie wprowadzono wykaz wydawnictw) widnieje wzmianka, że projektowana ustawa nie wpływa na funkcjonowanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw. KLIK Okazuje się, że jednak wpływa.

Prace nad drugą wersją wykazu wydawnictw monografii naukowych

  1. Pierwszy wykaz wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe ukazał się na początku 2019 r. Pisaliśmy o tym tu.
  2. Wydawnictwa publikujące recenzowane monografie naukowe do 15 września mogły ubiegać się o włączenie do wykazu, składając stosowne dokumenty za pośrednictwem systemu PBN. Na dzień dzisiejszy nie jest znany oficjalny termin ukazania się zaktualizowanej listy wydawnictw. Z analizy dostępnych materiałów wynika jednak, że druga wersja ministerialnego wykazu wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe ma ukazać się jeszcze w bieżącym roku kalendarzowym. Patrz Odpowiedź na interpelację nr 30387w sprawie wykazu wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe  oraz Odpowiedź na interpelację nr 28595 w sprawie tzw. listy wydawnictw naukowych.
  3. Obecnie konsultowany jest Projekt rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego zmieniającego rozporządzenie w sprawie sporządzania wykazów wydawnictw monografii naukowych oraz czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych. Postęp prac legislacyjnych można śledzić na stronie RCL pod adresem KLIK. W odniesieniu do wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe główna planowana zmiana polega na wprowadzeniu Unikatowego Identyfikatora Wydawnictwa. Można przypuszczać, że będzie to numer ISBN (za czym opowiada się m.in. Biblioteka Narodowa).
  4. W środowisku naukowym pojawiają się głosy o potrzebie kategoryzacji wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe ze względu na ich skalę działalności (wydawnictwa lokalne, krajowe, międzynarodowe, globalne) i uwzględniania jej przy przydzielaniu punktów.  Więcej informacji w materiałach z Posiedzenia Plenarnego KRASP-u, które odbyło się 31 maja 2019 r. KLIK.
  5. Interesującą propozycję nowej punktacji można znaleźć tutaj.

Aktualizacja z dnia 20 grudnia 2019 r.

Wykaz wydawnictw MNiSW z dnia 17 grudnia 2019 r. Informacja w sprawie drugiej wersji wykazu wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe

Korekta książki, artykułu naukowego, doktoratu

Korekta książki, artykułu naukowego, pracy doktorskiej i habilitacyjnej, autoreferatów

 

W Naszej ofercie znajdziecie Państwo usługę korekty i redakcji tekstu naukowego i nienaukowego. Usługa korekty znacznie wykracza poza zakres standardowo rozumianej korekty językowej, ponieważ towarzyszy jej również korekta merytoryczna i redakcja. Poniżej prezentujemy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące realizowanych korekt.

 

Z kim współpracujemy?

Współpracujemy z osobami prywatnymi, jednostkami naukowymi, wydawnictwami i innymi podmiotami, które są zainteresowane usługą korekty tekstu naukowego i nienaukowego.

 

Co poprawiamy  w ramach  korekty książki, artykułu naukowego lub pracy promocyjnej (habilitacyjnej, doktorskiej, magisterskiej)?

Korekta uwzględnia:

  1. Sprawdzenie i poprawienie logicznej struktury utworu.
  2. Wskazanie błędów merytorycznych z uzasadnieniem (Autor wyszczególnione błędy poprawia samodzielnie).
  3. Poprawienie błędów stylistycznych i językowych.
  4. Dostosowanie tekstu do konkretnego standardu edycyjnego (wytycznych edycyjnych), ujednolicenie tekstu głównego, przypisów, elementów graficznych.

Realizujemy zatem korektę językową i merytoryczną. Rezultatem korekty merytorycznej jest np. zmiana lokalizacji, usunięcie lub dodanie fragmentów tekstu, wskazanie usterek merytorycznych (tj. nieaktualne dane, błędne źródło cytowania, nadużycie prawa cytatu). W tym przypadku korekta merytoryczna ma postać wstępnej recenzji. Jeżeli do korekty przekazano tekst przed uzyskaniem właściwej recenzji (np. pracę doktorską), Autor dysertacji doktorskiej ma szansę na poprawę błędów merytorycznych, których z różnych względów nie uchwycił on sam lub promotor. Jeżeli przekazano nam do korekty materiał po recenzjach  (np. monografię naukową), korekta językowa (w naszym przypadku uzupełniona o korektę merytoryczną) pozwala na uchwycenie usterek merytorycznych, których nie wskazał recenzent.

 

Korekta dotyczy:

a) Tekstu głównego i tekstów pobocznych, w tym:

kompozycji edytorskiej tekstu głównego publikacji (m.in. dominanta kompozycyjna tekstu, struktura kompozycyjna tekstu, hierarchia partii tekstu, tytuły wewnętrzne, śródtytuły, wyliczenia wypunktowane, wtrącenia nawiasowe, przykłady, odsyłacze);

cytatów i parafraz (m.in. wyodrębnienie cudzysłowowe/typograficzne cytatu, integracja w tekst cytatu, źródło i podstawa cytatu, parafrazy, tytuły dokumentów przytaczanych w tekście);

materiałów uzupełniających tekst główny (m.in. tabele, w zakresie: główka, boczek, rubryki, krój pisma, linie, dzielenie, przypisy , źródło; wykresy; inne elementy graficzne, słownik terminologiczny, aneksy);

przypisów (m.in. w zakresie umiejscowienia i układu edytorskiego przypisów, poprawności przywołania);

bibliografii (m.in. konsekwencja w zapisie elementów opisu bibliograficznego);

materiałów wprowadzających tekst główny i jego części (m.in. dedykacja, motto, przedmowa, podziękowania, życiorys);

materiałów informacyjno-pomocniczych (m.in. spis treści, wykazy).

b) Pisma, znaków pisanych, w tym:

znaków wewnątrzwyrazowych (m.in. dywiz, pauza, półpauza, ukośnik, spacja, punktory, separator, znak akapitu, wykropkowanie);

ideogramów, piktogramów, skrótów i symboli graficznych (m.in. paragraf, procent, stopień, minuta, sekunda, obelisk, asterysk, symbole walut);

rodzajów pisma i wyróżnień stosowanych w tekście.

c) Słownych, cyfrowych, symbolicznych elementów tekstu, w tym:

nazwy własne i pospolite,

liczby i numery,

jednostki miar i wielkości mierzalne,

symbole, oznaczenia, wzory i równania w tekstach specjalistycznych.

 

Czy gwarantujemy poufność?

Rozumiemy i popieramy potrzebę ochrony własności intelektualnej. Z tego względu na życzenie Autora wystawiamy oświadczenie, w których zobowiązujemy się nie udostępniać przesłanego do korekty materiału osobom postronnym.

 

Czy usługa korekty wykonywana jest w ramach zawartej umowy na korektę tekstu?

Tak. Na życzenie Autora podpisujemy umowę na korektę tekstu. Doprecyzowujemy w niej takie kwestie, jak: przedmiot umowy – objętość i termin przekazania dzieła do korekty, aspekty techniczne korekty – sposób oznaczenia wprowadzanych zmian, liczbę czytań i korekt, termin realizacji, wysokość wynagrodzenia.

 

Co się dzieje z tekstem po oddaniu go do korekty? Jaka jest rola Autora tekstu w trakcie korekty?

Standardowo na oferowaną przez nas usługę składają się dwie korekty (dwa czytania).

Po przyjęciu tekstu do korekty ma miejsce pierwsze czytanie. Po pierwszym czytaniu przekazujemy Autorowi  tekst po korekcie (w większości przypadków z uwagami na marginesie w postaci komentarzy i w przypisach uwzględniające konieczne do wprowadzenia zmiany, np. uzupełnienie tekstu, ponowne przeanalizowanie zbioru danych w wyniku niezgodności wnioskowania z prezentowanymi danymi, zmiana lokalizacji tekstu, niedokończone zdania/urwane myśli itp.) oraz plik z podglądem wszystkich wprowadzonych zmian (w tzw. trybie śledzenia zmian). Po wprowadzeniu przez Autora stosownych zmian w tekście realizujemy drugą korektę, której przebieg jest zgodny z tym wskazanym  przy pierwszej korekcie. Jeżeli tekst tego wymaga, realizujemy trzecią i czwartą korektę. Kolejne (uzupełniające) korekty (i rewizje) mają miejsce głównie w odniesieniu do  publikacji współautorskich, w przypadku których zachodzi potrzeba ujednolicenia stylu całej publikacji. Najbardziej absorbująca i czasochłonna jest pierwsza korekta. Każda z nich wymaga ścisłej współpracy Autora i Korektora.

 

Ile czasu trwa korekta językowa?

Czas realizacji ustalany jest indywidualnie i zależy od objętości tekstu. W ciągu jednego dnia Korektor powinien przeczytać i poprawić ok. 3,5 ark. wyd. (ok. 80 stron znormalizowanego maszynopisu). Termin realizacji drugiej i kolejnej korekty uzależniony jest od tempa wprowadzania przez Autora zmian sugerowanych przez Korektora w pierwszej korekcie. Z reguły w umowie na korektę tekstu zaznaczamy, że termin realizacji drugiej korekty wynosi 14–21 dni od dnia udostępnienia przez Autora tekstu z naniesionymi uwagami z pierwszej korekty.

 

Czy korekta uwzględnia wykrycie plagiatu w tekście?

Z uwagi na fakt, że korektę wykonuje Wydawnictwo Naukowe jesteśmy szczególnie wyczuleni na wszelkie przejawy nierzetelności naukowej. Na prośbę Autora dzieło możemy przeskanować w systemie antyplagiatowym i udostępnić raport z systemu. Raport taki wykonujemy obligatoryjnie wyłącznie w przypadku publikacji, które wydajemy pod naszym imprintem (marką wydawniczą). Jednocześnie wieloletnia praktyka pozwala nam na wykrycie pewnych nieścisłości lub nadużyć już na etapie czytania tekstu (bez konieczności skanowania go systemem antyplagiatowym). Fragmenty te są w tekście wyraźnie oznaczane. Sugerujemy ich bliższą analizę lub  wyraźnie wskazujemy te fragmenty tekstu, które są plagiatem.

 

Jaki jest koszt korekty książki, artykułu naukowego, pracy habilitacyjnej lub doktorskiej?

Pojedynczą korektę wykonujemy już od 7 zł/strona. Szczegółowy cennik udostępniono na stronie: https://exante.com.pl/korekta-redakcja-tekstow/

Monografie naukowe i czasopisma naukowe w 2020 r.

Aktywność wydawnicza w 2020 r.

W przyszłym roku kalendarzowym kontynuujemy nabór tekstów  do następujących recenzowanych publikacji naukowych, monografii tomowych:

  • Problemy nauk prawnych,
  • Problemy nauk medycznych i nauk o zdrowiu,
  • Humanistyka i nauki społeczne. Doświadczenia. Konteksty, Wyzwania

oraz czasopism naukowych

  • Problemy Nauk Prawnych w Teorii i Praktyce (ISSN druk: 2657-6384, ISSN wersja elektroniczna: 2657-7895),
  • Problemy Nauk Medycznych i Nauk o Zdrowiu. Teoria i Praktyka (ISSN druk: 2657-6406, ISSN wersja elektroniczna: 2657-7402),
  • Problemy Nauk Humanistycznych i Społecznych. Teoria i Praktyka (ISSN druk: 2657-8654, ISSN wersja elektroniczna: 2657-8662).

 

Zmiana wartości punktacji publikacji

Przypominamy, że w związku z wejściem w życie z dniem 1 października 2018 r. tzw. Ustawy 2.0  zmieniły się warunki rozliczenia punktowego publikacji, w tym: rozdziału w monografii, całej monografii, jak i artykułu w czasopiśmie. W przypadku publikacji rozdziału w monografii wydanej przez Wydawcę spoza listy wydawnictw monografii naukowych oraz publikacji artykułu naukowego w recenzowanym czasopiśmie naukowym spoza listy czasopism naukowych  przysługuje tzw. punktacja ryczałtowa – 5 punktów. W sytuacji wydania monografii autorskiej u Wydawcy spoza listy ministerialnej przysługuje 20 punktów.

Uzyskaną wartość punktową osiągnięcia naukowego w postaci rozdziału w monografii lub artykułu w czasopiśmie naukowym można uwzględnić np. przy składaniu dokumentów do szkoły doktorskiej, wniosku o stypendium, w postępowaniu grantowym. W kryteriach naboru wniosków należy sprawdzić, czy oceniane są również publikacje spoza list ministerialnych. Bardzo często podstawą zgłoszenia danej publikacji do oceny (np. w ramach naboru wniosków stypendialnych) jest wyłącznie recenzja naukowa (potwierdzona  przekazanym przez Wydawcę formularzem recenzji lub zaświadczeniem Wydawcy o recenzji pozytywnej), opatrzenie książki numerem ISBN a czasopisma naukowego numerem ISSN,  ogólnopolska skala wydania. W tych przypadkach miejsce wydania (rozumiane jako nazwa Wydawnictwa) jest nieistotne. Warto również pamiętać, że przelicznik punktowy może być zmodyfikowany przez akty wewnątrzuczelniane (np. regulaminem świadczeń stypendialnych).

 

Postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora lub doktora habilitowanego

Zgodnie z aktualnymi przepisami artykuły w czasopismach naukowych i rozdziały w monografiach naukowych lub całe monografie naukowe opublikowane u Wydawcy spoza list ministerialnych (czasopism naukowych i monografii naukowych) nie są uwzględniane na cele wszczęcia postępowania w sprawie nadania stopnia doktora lub doktora habilitowanego (uprzednio przewody doktorskie i habilitacyjne).

error: Content is protected !!