Monografia „Problemy nauk medycznych i nauk o zdrowiu”

nabór tekstów

Zaproszenie do składania artykułów – nabór zamykamy 30.06.2024 r.

Zapraszamy studentów, doktorantów i pracowników naukowych do składania artykułów w ramach recenzowanej monografii naukowej „Problemy nauk medycznych i nauk o zdrowiu (tom 13)”.

Monografię planujemy wydać do 30 września 2024 r.

Każdy złożony w redakcji tekst podlega recenzji naukowej.

Więcej informacji

Problemy nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Tom 13

Monografia „Problemy nauk prawnych”

nabór tekstów

Zaproszenie do składania artykułów – nabór zamykamy 30.06.2024 r.

Zapraszamy studentów, doktorantów i pracowników naukowych do składania tekstów w ramach recenzowanej monografii naukowej „Problemy nauk prawnych (tom 17)”.

Monografię planujemy wydać do 30 września 2024 r.

Każdy złożony w redakcji tekst podlega recenzji naukowej.

Więcej informacji

Problemy nauk prawnych. Tom 17

Najczęstsze błędy w tekstach naukowych składanych do monografii

Poniższy tekst zawiera informacje na temat typowych błędów, niedociągnięć i braków zaobserwowanych w składanych w redakcji Exante prac.  W dalszej części podano przykładowe uwagi recenzentów (wskazujące na walory i mankamenty utworu).

Artykuły naukowe składane do redakcji – najczęstsze błędy

  • Tekst niesformatowany zgodnie z wytycznymi edycyjnymi.
  • Niedostosowanie tekstu do wytycznych przyjętych w redakcji dyskwalifikuje artykuł już na początku procesu wydawniczego i uniemożliwia przekazanie go do recenzji.
    Wydawane przez Exante monografie naukowe są jednolite pod względem struktury i kryteriów formalno-merytorycznych oraz edytorskich. Co to oznacza? Jeżeli w wytycznych istnieje zapis podający, że tekst należy opisać przypisami w stylu oksfordzkim (tzw. przypisy u dołu strony), to obowiązkiem Autora artykułu naukowego jest dostosowanie się do tego kryterium. Uwzględnić przy tym należy taki zapis bibliograficzny, jaki wskazano w wytycznych edycyjnych. W szczególności należy zwrócić uwagę na kolejność zapisu elementów opisu bibliograficznego i interpunkcję (głównie kropka, przecinek, dwukropek, nawias okrągły – kwadratowy).
  • Brak streszczenia/wadliwy abstrakt.
    Brak abstraktu w języku angielskim.
    W streszczeniu w języku polskim i obcym w syntetyczny sposób należy wskazać czego dotyczy praca. Tylko konkrety. W abstrakcie wykazuje się: kontekst podjętego problemu, cele artykułu (w tym na jakie pytania Autor zamierza znaleźć odpowiedź), metodykę (logikę badania), wyniki (co stwierdzono), wnioski.
  • Brak celu artykułu naukowego.
    Cel artykułu wykazuje się nie tylko w abstrakcie, ale również w początkowej części rozważań podjętych w artykule, z reguły we wstępie. Dobrze oceniane jest wskazanie celu głównego i cząstkowych. Realizacja tych ostatnich pozwala na osiągnięcie celu głównego. Dodatkowo podejście to porządkuje artykuł i czyni go łatwiejszym w odbiorze. Cele powinny logicznie korespondować z treścią artykułu.

Przykładowe uwagi recenzentów

Uwagi krytyczne – przykłady z recenzji naukowych artykułów składnych do monografii naukowych Wydawnictwa Exante

  • „(…) Brak określenia celu, metody badawczej i struktury artykułu (…)”.
  • „(….) niezbyt fortunne jest powoływanie się na fragmentaryczne badania, które nic istotnego nie wnoszą w merytoryczną wartość artykułu (…)”.
  • „(…) przywołane badania są dobrane przypadkowo, bez głębszej refleksji nad ich wartością merytoryczną (…)”.
  • Stawianie tezy i nieprzedstawianie konkretnych argumentów w postaci odwołania się do zweryfikowanych badań naukowych jest zbyt daleko idącym uproszczeniem.
  • „(…) Podsumowanie artykułu i sformułowane wnioski są interesujące, jednak bardzo luźno związane  z głównym nurtem opisywanej problematyki. Ponadto, w artykule należy wyeliminować pojawiające się błędy stylistyczne oraz poprawić przypisy i odsyłacze (…)”.
  • „(…) Czytając ten artykuł, mam wrażenie, że jest to zbiór myśli wyrwanych z różnych kontekstów, napisanych obok siebie i nie zawsze pasujących do siebie pod względem logicznym. Już sam tytuł jest zbyt długi (…). Zastrzeżenie budzi układ treści (…). W tekście pojawiają się błędy merytoryczne (…). Mało własnej refleksji, własnego zdania na omawiany temat. Wnioski nie zawsze zrozumiałe, często niepoprawne pod względem językowym (…).

Wyeksponowanie walorów pracy – przykłady z recenzji naukowych

Z recenzji wydawniczej przygotowanej przez dr hab. Jadwigę Hanisz

Tematyka artykułu

Tematyka artykułu jest bardzo ważna z punktu widzenia pedagogiki. Trudny proces tworzenia się osobowości, poczucia własnej tożsamości, zachowań wobec siebie i innych może być dla dziecka wielką przygodą jeżeli znajdzie ono pomoc ze strony rodziców i wychowawców. Należy jednak pamiętać, że ich działania wspierające nie odbywają się w próżni – uwarunkowane są między innymi, zjawiskami społeczno-techniczno-kulturalnymi zachodzącymi w świecie.. Do takich zjawisk należy oddziaływanie mediów i związanych z nimi reklam. Często media określane są jako niewidzialny wychowawca, którego efekty wychowawcze nie zawsze są pozytywne. W związku z tym Autorka stawia sobie pytanie: jak współczesne media i reklamy wpływają na wychowanie najmłodszych członków społeczeństwa! Problem ten rozpatruje z punktu widzenia rodziców oraz dzieci.

Struktura i zawartość treściowa artykułu

Struktura artykułu jest bardzo przejrzysta, logicznie uporządkowana. Składa się na nią: wstęp, cztery podrozdziały oraz zakończenie. We wstępie Autorka krótko i rzeczowo wprowadza czytelnika w problematykę mediów i ich wpływu na kształtowanie się sylwetki osobowej dziecka, a w szczególności na proces tworzenia się jego konsumpcyjnego stylu życia.

W pierwszym podrozdziale odnajdujemy definicje omawianych w artykule pojęć: konsumpcja, konsumpcjonizm, społeczeństwo konsumpcyjne. Sposób interpretacji wymienionych pojęć świadczy o gruntownej wiedzy Autorki na ich temat. Przydatną jest również krótka historia rozwoju mediów i reklam wpływających na dzieci (podrozdział drugi). Zdaniem Autorki reklamy są już wszechobecne i wywierają wielki wpływ na styl życia ludzi. Manipulacji reklam poddają się nie tylko dzieci, ale także ich rodzice. Rodzice pod wpływem reklam kupują rzeczy niezbędne do pielęgnacji dziecka, ale także przedmioty zbędne – uspokajacze, edukatory oraz przedmioty świadczące pozornie o ich wysokim statusie życia (podrozdział trzeci). Jednak to dzieci stały się największym rynkiem zbytu reklamowanych produktów – zabawek i niezdrowej żywności. To one pod wpływem reklam kształtują w sobie konsumpcyjny styl życia; to reklamy zachęcają do nabywania modnych gadżetów, ubrań, zabawek, które mają im zapewnić odpowiednie miejsce w grupie rówieśniczej. Pedagodzy wielu krajów biją na alarm, aby ograniczyć dzieciom dostęp do tego typu reklam (podrozdział czwarty). W podsumowaniu Autorka podkreśla znaczenie i obowiązki rodziców w prawidłowym dostępie dzieci do mediów i reklam.

Technika pisania

Artykuł napisany poprawną polszczyzną, językiem prostym, zrozumiałym dla odbiorcy. Zróżnicowanie druku, liczne przypisy, osobiste refleksje wpływają korzystnie na czytelność artykułu.

Konkluzja

Artykuł bez żadnych zastrzeżeń rekomenduję do druku.

Z recenzji wydawniczej przygotowanej przez dr hab. Jadwigę Mazur

(…) Problematyka poruszana w artykule i jego treść są zgodne z jego tytułem. Autorka dokonała umiejętnej kompilacji wybranej i aktualnej literatury przedmiotu i dobrze ją opracowała. Oryginalność tematu polega na podjęciu przez Autorkę wątków ważnych dla dalszych badań nad kohabitacja oraz wnosi nowe treści do treści w zakresie analizy kohabitacji w kontekście barier jak i czynników sprzyjających podejmowaniu takich decyzji przez partnerów. Wskazuje na kwestie związane z partnerstwem w związku, niezależności finansową, pośrednio jakość i poziom życia zwłaszcza kobiet. Jako słabą stroną kohabitacji przedstawia brak rozwiązań prawnych dotyczących ustania związku i ochrony pokrzywdzonej ze stron. Warto byłoby rozwinąć te wątki w następnych artykułach.

Tekst artykułu charakteryzuje się przejrzystością wywodu i logicznością a dobór i wykorzystanie literatury jest właściwy, wystarczający dla potrzeb artykułu i aktualny. Struktura, układ treści, konsekwencja w prowadzeniu głównego wątku tematu kohabitacji jest poprawna a treść jest spójna i czytelna. Strona formalno-językowa nie budzi zastrzeżeń, cytowania i odniesienia do prac innych autorów są prawidłowe. Autorka wyczerpuje kwestie definicyjne i stosuje też właściwą terminologię.

Aktualność tematu i potrzebę szerszej dyskusji nad kohabitacja sprawia, że podejmowanie tej tematyki i jej kontynuacja jest potrzebna i wymaga dalszych badań.

Praca może być zaakceptowana do opublikowania bez żadnych poprawek.

Kto publikuje w monografiach naukowych wydawnictwa Exante?

Zespoły Autorskie monografii naukowych

W naszych monografiach naukowych publikują przede wszystkim młodzi naukowcy, badacze rozpoczynający pracę naukową lub rozwijający swoją karierę naukową. Udział w monografii (publikacja rozdziału/monografii autorskiej) to znakomita okazja do sprawdzenia swojego warsztatu w publikowaniu naukowym innym niż dotychczas, czyli najczęściej w czasopismach naukowych.

Zespoły autorskie tworzą:

  • studenci (w trakcie studiów licencjackich, magisterskich, podyplomowych),
  • doktoranci i młodzi doktorzy (często aspirujący do habilitacji),
  • doktorzy po habilitacji (często aspirujący do profesury),
  • praktycy.

Monografie naukowe Exante to rozwiązanie pozwalające na:

  • sprawdzenie się jako Autor w publikowaniu naukowym,
  • zdobycie doświadczenia i usprawnienie warsztatu pisarskiego (np. kontakt z redakcją, procedura recenzji naukowej, wprowadzenie korekty autorskiej),
  • wzbogacenie i zdywersyfikowanie dorobku naukowo-badawczego,
  • wykazania i potwierdzenia aktywności naukowej.

Marzysz o karierze naukowej? Publikuj „jak najwcześniej”

Osoby, które chciałyby kontynuować karierę naukową po studiach np. licencjackich, czy też przykładowo zwiększyć swoje szanse przyjęcia na studia doktoranckie (do szkoły doktorskiej), powinny publikować „na szeroko”, dużo i często. Szczególnie młodzi badacze obawiają się odrzucenia zgłoszonego do reakcji tekstu. Trzeba mieć świadomość, że o wydaniu publikacji decyduje recenzent i redaktor, a nie sam Wydawca. Negatywna recenzja również jest, a może przede wszystkim, głównym źródłem informacji na temat błędów, które autor popełnia w trakcie redakcji tekstu naukowego. Negatywna recenzja to informacja zwrotna, na co należy zwrócić uwagę i jakich błędów nie popełnić w trakcie redakcji kolejnego tekstu.

W naszej redakcji składane są m.in. artykuły opracowane przez studentów I stopnia (licencjat) prezentujące wysoki poziom naukowy. Dodać należy, że często są to teksty redagowane całkowicie samodzielnie, bez opieki naukowej i wsparcia merytorycznego doświadczonej i kompetentnej osoby ze środowiska naukowego. Równie często teksty te są lepsze od rozdziałów składanych przez osoby legitymujące się stopniem naukowym doktora! Potencjał w wielu młodych badaczach jest ogromny. Trzeba tylko stworzyć szansę upublicznienia wyników ich dociekań naukowych. Gorąco zachęcamy do sprawdzania i zweryfikowania swoich sił w publikowaniu naukowym. Nie tylko w naszym Wydawnictwie.

Publikacja pracy doktorskiej, magisterskiej, dyplomowej

Wydanie rozprawy doktorskiej lub pracy magisterskiej w 2025 roku

Zapoznaj się z poniższymi informacjami i podejmij decyzję, czy warto powierzyć nam swoje dzieło do wydania.

O Wydawcy

Exante Wydawnictwo Naukowe funkcjonuje na rynku od 2015 roku. Specjalizujemy się w publikacji utworów o profilu naukowym, które spełniają kryteria stawiane tego typu opracowaniom.

W Exante Wydawnictwo Naukowe możesz wydać monografię naukową autorską lub pod redakcją, odpowiednio stanowiącą rezultat pracy twórczej jednej osoby lub zespołu autorów, pokonferencyjną, pracę promocyjną, np. rozprawę doktorską czy pracę magisterską, ale też skrypt lub podręcznik. W każdym wypadku publikacja musi mieć charakter naukowy, a więc wyczerpywać definicję publikacji naukowej. Ocena spełnienia kryteriów naukowości opracowania, po złożeniu propozycji wydawniczej w redakcji, leży po stronie recenzentów naukowych i redaktora, odpowiadających – zaraz po Autorze – za warstwę merytoryczną książki.

Czas i środki potrzebne na wydanie rozprawy doktorskiej lub pracy magisterskiej w formie monografii naukowej

Rozprawy doktorskie

Dysertacja doktorska to utwór stanowiący rezultat zwykle wieloletniej pracy twórczej autora. Po pozytywnej finalizacji postępowania w sprawie nadania stopnia doktora (dawny przewód doktorski) nierzadko w głowie autora kiełkuje myśl na temat wydania rozprawy doktorskiej – z pomocą uczelni (jednostki przeprowadzającej postępowanie awansowe) lub własnym sumptem. W recenzjach naukowych rozprawy doktorskiej może stanąć wniosek o publikację pracy. Nie oznacza to jednak, że w takiej sytuacji jednostka przeprowadzająca wyżej wskazane postępowanie  jest zobowiązana do wydania utworu stanowiącego podstawę nadania stopnia doktora. Kwestię tę warunkują np. dostępność środków czy plan wydawniczy. Coraz częściej jednak uczelnie decydują się na dofinansowanie wydania wyróżniającej się rozprawy doktorskiej, również w innym wydawnictwie niż własne – uczelniane (które spełnia odpowiednie kryteria, m.in. figuruje w tzw. ministerialnym wykazie wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe).

Zwlekanie z publikacją doktoratu nie jest wskazane przede wszystkim z uwagi na dezaktualizowanie się informacji ujętych w pracy. Oznacza to, że jeżeli autor podejmie decyzję o wydaniu rozprawy po upływie np. 3 lat od dnia obrony, to wydawca może wymagać uaktualnienia danych (np. bibliograficznych). O w miarę szybkie wydanie trzeba zadbać w szczególności w przypadku rozpraw z obszaru nauk prawnych, które wymagają podania stanu prawnego na dany dzień. Co więcej, warto wziąć pod uwagę, że sam proces wydawniczy również zajmuje sporo czasu – w naszym Wydawnictwie od 6 do 12 miesięcy (przy dziełach obszernych).

Prace magisterskie

O ile rozprawy doktorskie stanowią zwykle dzieła dojrzałe naukowo, o tyle w wypadku prac magisterskich większość z nich to tzw. przyczynki, a więc publikacje jedynie zarysowujące dany problem, stanowiące asumpt do podjęcia badań szerszych. Wynika to ze specyfiki kształcenia i poziomu dojrzałości naukowej autora. W naszym Wydawnictwie jedynie prace magisterskie zbliżające się na poziomie merytorycznym do rozpraw doktorskich mają szansę na wydanie w modelu licencyjno-dystrybucyjnym (książka trafia do sprzedaży), pozostałe – o ile spełniają kryteria Wydawcy – mogą zostać opublikowane w modelu otwartego dostępu. Zwykle są to prace początkujących badaczy. Wydanie w modelu otwartego dostępu pozwala takiemu autorowi na sprawdzenie, czy pisarstwo naukowe i czynności, które się z nim wiążą (np. współpraca z wydawnictwem), są czymś, w czym Autor dobrze się odnajduje.

Osoby zamierzające wydać pracę doktorską lub magisterską powinny być świadome, że ich rola w procesie wydawniczym nie sprowadza się jedynie do złożenia propozycji książki w redakcji i podpisania umowy wydawniczej. Redaktor będzie wymagał współpracy w okresie przewidzianym na wydanie dzieła. Oznacza to, że Autor musi liczyć się z koniecznością pracy na złożonym w wydawnictwie tekście – jest to tzw. wersja autorska, która bez wymaganych poprawek nie może zostać opublikowana. Zmiany mogą być wymagane: po recenzji naukowej (dopuszczenie książki do druku pod warunkiem wprowadzenia zmian wymaganych / sugerowanych przez recenzenta) – etap tzw. korekty autorskiej; po redakcji i pierwszej korekcie wydawniczej (w zakresie akceptacji / wprowadzenia zmian wskazanych przez redaktora i korektora); po kolejnych korektach (przed składem i po składzie). Wreszcie przed skierowaniem książki do druku lub udostępnieniem jej jako zasób otwarty Autor musi ją zaakceptować w całości (łącznie z okładką / oklejką).

Koszty wydawnicze

Warto bliżej omówić kwestię finansowania wydania rozprawy doktorskiej bądź pracy magisterskiej jako książki. Każdy wydawca w związku z publikacją danego tytułu ponosi rozmaite koszty, które wynikają z zaangażowanych w ten proces zasobów: ludzkich, rzeczowych, technicznych, surowcowych i innych. Szerzej tę kwestię opisano w artykule na temat kosztów wydania monografii naukowej. Wydawca koszty te może pokryć z własnych środków lub wymagać od Autora partycypacji w kosztach wydawniczych (pełnej lub częściowej). Od zaangażowania finansowego każdej ze stron w wydanie książki zależy z kolei podział zysków ze sprzedaży książki, a także kwestia uregulowania praw majątkowych do utworu.

Szacunkowo można przyjąć, że koszt wydania strony rozliczeniowej, który musi ponieść wydawca, wynosi od 30 do 45 złotych (nie wliczając w to druku książki). Na koszt ten składają się m.in.:

  • Wynagrodzenie recenzentów (o ile w procesie wydawniczym nie wykorzystano recenzji z postępowania w sprawie nadania stopnia doktora). Przygotowanie recenzji naukowej to – obok kosztów korekt i składu – jeden z kluczowych wydatków wydawniczych. Stawki za zrecenzowanie dzieła naukowego są zróżnicowane i uwarunkowane dostępnością recenzentów (rozprawy wysokospecjalistyczne, pionierskie, interdyscyplinarne wymagają zaangażowania w proces recenzyjny ekspertów w danej tematyce).
  • Redakcja i korekta – w naszym Wydawnictwie nie oddzielamy redakcji od korekty. Granica między tymi dwoma czynnościami wydawniczymi jest płynna. Czytając tekst, redaktor wprowadza zarówno zmiany typowo redakcyjne, jak i konieczne w ramach korektury. Pierwsza korekta jest zawsze realizowana w dokumencie Word (w trybie śledzenia zmian). Następne korekty określa się mianem korekt przed składem i korekty po składzie. Z kolei finalny przegląd to w nomenklaturze wydawniczej tzw. rewizja wydawnicza (zwykle przeprowadzana w pliku po składzie).
  • Skład – na tym etapie procesu wydawniczego szczególnie ważne jest prawidłowe przygotowanie pliku do składu. Należy przez to rozumieć rzetelną korektę w dokumencie Word, którego treść jest wlewana do programu przeznaczonego do składu, oraz przygotowanie przejrzystych i dopracowanych elementów graficznych (np. ryciny, mapy, schematy), które zostaną uwzględnione w książce. Znakomicie, gdy składacz ma wiedzę korektorską (a jeszcze lepiej, gdy korektę w dokumencie Word i skład wykonuje ta sama osoba), ponieważ składając książkę, na bieżąco poprawia niedostrzeżone na etapie pierwszej korekty błędy, a sama rewizja wydawnicza (wyrobienie korekty po składzie) przebiega sprawnie.
  • Druk i dystrybucja książki, o ile wprowadzono ją do sprzedaży – na etap ten składają się m.in. takie czynności, jak: przygotowanie plików produkcyjnych, złożenie zamówienia w drukarni, odbiór nakładu – paczki „lekkie” lub przesyłka paletowa, magazynowanie, koszty dostaw, rozliczenie sprzedaży i in.
  • Obsługa wydawnicza oraz rozliczeniowa Autora i osób uczestniczących w procesie wydawniczym – w ramach tego etapu szczególnie kapitało- i czasochłonne czynności to: sporządzenie dokumentów wykorzystywanych w procesie wydawniczym, tj. umowa wydawnicza, umowy z osobami uczestniczącymi w wydaniu książki, np. recenzentem, oświadczenia dla recenzenta, redaktora, autorów czy współautorów, dokumenty rozliczeniowe (np. ZUS RUD, PIT 11, PIT 4, rachunki i in.); ewentualne porady prawne; obsługa wynagrodzeń, w tym z praw majątkowych autora i recenzenta; rozliczenie sprzedaży książki – jednorazowe lub miesięczne, kwartalne, półroczne czy roczne.

Początkujący i doświadczeni badacze decydują się na opublikowanie swojej pracy promocyjnej z różnych powodów. Niekiedy jest to sposób realizacji wewnętrznej potrzeby podzielenia się swoją twórczością. Innym razem wniosek o wydanie dysertacji doktorskiej jest stawiany w recenzji naukowej, co jeszcze bardziej motywuje Autora pracy do rozważenia jej wydania. Są też Autorzy myślący jedynie w kategorii profitów możliwych do uzyskania ze sprzedaży książki (wynagrodzenie autorskie może podreperować budżet domowy, ale nie musi – jeżeli książka jednak będzie miała niższy potencjał sprzedażowy od zakładanego) bądź szukający drogi realizacji kryterium publikacyjnego (wymogu posiadania odpowiedniej liczby publikacji na danym etapie rozwoju kariery naukowej).

Z pozostałymi informacjami na temat wydania książki w naszym Wydawnictwie, stanowiącymi doprecyzowanie niniejszego artykułu, można zapoznać się, klikając w menu kafelek „Wydaj książkę”.

error: Treść jest chroniona.